Stadler poinformował, że Flirt H2 został wpisany do bazy danych Księgi Rekordów Guinnessa w przypadku najdłuższego dystansu wynoszącego 2803 km osiągniętego przez pilotażowy wieloczłonowy pociąg pasażerski zasilany wodorowymi ogniwami paliwowymi bez tankowania i ładowania.
Stadler
zaprezentował Flirta H2 na targach InnoTrans 2022 w Berlinie. Od tego czasu opracowano nowe rozwiązania integracji ogniw paliwowych i systemów magazynowania wodoru, które zostały dokładnie przetestowane, najpierw w Szwajcarii, a ostatnio na dedykowanym torze testowym w Kolorado w Stanach Zjednoczonych. Zbliżając się do zakończenia testów, firmie zależało na udowodnieniu niezawodności i możliwości tego innowacyjnego pociągu. W tym celu pod ścisłym nadzorem zespołu orzekającego Księgę Rekordów Guinnessa podjęto próbę ustanowienia nowego rekordu zasięgu pociągu wodorowego bez tankowania i ładowania - informuje Stadler.
– Ten rekord świata ustanawia idealny zakres wydajności naszej wodorowej wersji najlepiej sprzedającego się elektrycznego zespołu trakcyjnego FLIRT, FLIRT H2. To monumentalne osiągnięcie całego naszego zespołu i jesteśmy bardzo dumni z posiadania kolejnego rekordowego tytułu – powiedział dr Ansgar Brockmeyer, wiceprezes ds. marketingu i sprzedaży w firmie Stadler.
– Stadler konsekwentnie koncentruje się na przyszłości transportu kolejowego z alternatywnymi systemami napędowymi, stale rozwijając innowacyjne technologie. Wykorzystując wodór jako czyste źródło energii, aktywnie przyczyniamy się do ochrony środowiska i kształtowania zrównoważonych i zeroemisyjnych podróży przyszłości – powiedział Martin Ritter, dyrektor generalny Stadler US Inc.
Rekordowa podróż rozpoczęła się wieczorem 20 marca 2024 r., kiedy pociąg wyruszył na pierwsze okrążenia po torze testowym. Zespół inżynierów firm Stadler i ENSCO kontynuował jazdę pojazdem na zmiany przez całą noc i następny dzień, kończąc udaną próbę o 17:23. (MST), 22 marca 2024 r. (23 marca 2024 r. o godzinie 12:23 CET). W sumie pociąg przejechał 2803 km przez ponad 46 godzin na jednym tankowaniu. Tym samym pojazd Flirt H2 firmy Stadler oficjalnie ustanawił rekord świata w zakresie najdłuższego dystansu przebytego przez pociąg pasażerski napędzany wodorem bez tankowania i ładowania. Próbę bicia rekordu podjęto w ośrodku testowym ENSCO w Pueblo w Kolorado, gdzie pojazd przeszedł procedurę badania typu. Prowadzono szczegółowe zapisy przed, w trakcie i po próbie bicia rekordu świata.
Firt H2 dla Zarządu Transportu Hrabstwa San Bernardino (SBCTA) to drugi pociąg Stadlera z napędem alternatywnym, który zdobył tytuł Księgi Rekordów Guinnessa. W grudniu 2021 r. Flirt Akku, zasilany akumulatorowo , ustanowił rekord świata w najdłuższej podróży akumulatorowym zespołem trakcyjnym w trybie wyłącznie akumulatorowym, pokonując 224 km w Niemczech.
Międzynarodowe zainteresowanie zrównoważonym transportem publicznym jest duże. Pociąg wodorowy FLIRT H2 firmy Stadler został dobrze przyjęty na rynku. Oprócz niedawnego
zamówienia na kolejny wodorowy Flirt dla Kalifornii, Stadler jest pierwszym producentem pociągów na świecie, który produkuje
wąskotorowe pociągi wodorowe. W Europie włoscy operatorzy kolejowi Ferrovie della Calabria (FdC) i ARST
wykorzystali już opcje, co oznacza, że Stadler ma obecnie dostawę łącznie 15 pojazdów napędzanych wodorem we Włoszech.