PKP Intercity podpisało list intencyjny z Kolejami Litewskimi dotyczący uruchomienia wspólnego połączenia relacji Wilno – Warszawa. Według zapowiedzi pierwszy pociąg może wyruszyć w trasę już w drugiej połowie 2021 roku.
Podczas ubiegłotygodniowej wizyty premiera Morawieckiego na Litwie doszło do podpisania kilku porozumień między polskimi operatorami kolejowymi, a ich litewskimi odpowiednikami. Prezes PKP Cargo porozumiał się z Litwinami w kwestii powołania
polsko-litewskiej spółki intermodalnej, natomiast szef PKP Intercity – Marek Chraniuk, zapowiedział w Wilnie start połączenia kolejowego w relacji Warszawa – Wilno.
Z treści podpisanego przez UAB LTG Link i PKP Intercity listu intencyjnego wynika, że pociąg relacji Wilno – Kowno – Białystok – Warszawa miałby ruszyć nawet w połowie 2021 roku.
– Skład łączący stolice Polski i Litwy ma być wyposażony w liczne udogodnienia dla podróżnych m.in. Wi-Fi, klimatyzację czy gniazdka elektryczne, zapewniające komfortową podróż na całej trasie. Szczegółowe informacje dotyczące wspomnianego połączenia będziemy przekazywać bliżej terminu jego wdrożenia do rozkładu jazdy. Nawiązanie współpracy z Kolejami Litewskimi i prace nad uruchomieniem połączenia z kolejnym krajem to element długoterminowej strategii PKP Intercity, zakładającej systematyczny rozwój połączeń międzynarodowych – przeczytaliśmy w odpowiedzi PKP Intercity. Nie wiemy jednak, czy chodzi o połączenia nocne, czy dzienne oraz czy miałyby być wykonywane całorocznie i czy konieczna będzie przesiadka w Kownie na pociąg litewskiego partnera do Wilna (między Kownem a Wilnem tor ma szerokość 1520 mm.), czy też dojdzie do wykorzystania wagonów z systemem SUW 2000, który PKP Intercity obecnie nie używa.
Rozmowy dotyczące reaktywacji połączenia kolejowego między Warszawą a którymś z litewskich dużych miast
trwają od jesieni 2019. Przerwała je pandemia, która sprawiła, że wstrzymano także kursowanie międzynarodowego pociągu regio, który jeszcze kilka tygodni temu łączył Kowno z Białymstokiem. Obecnie Litwa w ogóle nie wyprawia i nie przyjmuje pociągów międzynarodowych,
o czym piszemy tutaj.