Na uruchomienie pociągów w relacji Warszawa – Wilno na razie nie ma co liczyć. Plany uruchomienia połączenia w drugiej połowie 2021 roku trzeba przełożyć, ale wiemy nieco więcej na temat tego, jak takie połączenie będzie wyglądać.
Początkowo uruchomienie kolejowego połączenia Warszawa – Wilno zapowiadano na połowę roku 2021. Wiadomo, że plany te zostały pokrzyżowane.
Drużyny LTG Link i PKP Intercity współpracują, aby jak najszybciej uruchomić pociąg, który połączy Wilno z Warszawą. W ubiegłym roku podpisano przez kierownictwo obu spółek list intencyjny w tej sprawie. Start połączenia był zaplanowany na koniec 2021 roku, jednak koronawirus trochę pokrzyżował nasze plany, dodatkowo drużyny obu przewoźników nadal poszukują najbardziej optymalnego wariantu taboru, aby połączenie było jak najbardziej wygodne dla pasażerów. Te czynniki skorygują zaplanowany termin startu połączenia – powiedział Andrius Jovaiša, kierownik projektu ds. współpracy z Polską z ramienia Kolei Litewskich. W podobnym tonie wypowiadała się w styczniu bieżącego roku
także przedstawicielka PKP Intercity.Andrius Jovaiša przyznaje, że połączenie będzie realizowane z dogodną przesiadką „door to door” w Kownie. – Jeśli chodzi o różnicę rozstawu szyn, to znaleziono najwygodniejsze rozwiązanie – jeden wspólny bilet na całą podróż z Wilna do Warszawy i z powrotem oraz jedyną przesiadkę – w Kownie – powiedział.
LG planują międzynarodowy pociąg do Rygi
Przedstawicel LG przyznał, że rozpoczęły się także prace nad uruchomieniem pociągu relacji Wilno – Ryga. Ma ono być „w początkowej fazie negocjacji”. Przypomnijmy, że jedynym połączeniem pasażerskim łączącym Litwę z Łotwą był weekendowy pociąg z Wilna do Daugavpils (Dyneburg), które, z uwagi na epidemię,
przestano uruchamiać w marcu. Jest pewne, że kolejowe połączenie obu stolic także przebiegałoby przez Dyneburg. Tak do Rygi jeździł raz w tygodniu uruchamiany
przez Koleje Ukraińskie pociąg „Czterech Stolic”, który również zakończył kursowanie wraz z początkiem epidemii koronawirusa.
Rozwój połączeń nad Bałtyk i obchody Europejskiego Roku Kolei na Litwie
Co ciekawe, Litwa chce doprowadzić kolej do Połągi, turystycznej miejscowości nad Bałtykiem, zlokalizowanej 20 kilometrów na północ od Kłajpedy.
– Wspieranie kolei i zwiększanie sieci połączeń jest ważną częścią wizji Europejskiego Zielonego Ładu, która jest aktualna i dla LTG Link. Dlatego są rozważane różne możliwości nowych połączeń kolejowych, w tym i do Połągi. Chcemy udostępnić pasażerom możliwość dotarcia nad morze w jak najbardziej przyjazny dla otoczenia i zrównoważony sposób. Obecnie takie połączenie jest na bardzo początkowym etapie – więcej szczegółów będziemy wiedzieli tylko po przeprowadzeniu studiów wykonalności – dodał przedstawiciel LG.
We wrześniu na Litwę dotrze Connecting Europe Express (CEE) – Pociąg organizowany przez Komisję Europejską w ramach Europejskiego Roku Kolei. 22 września dotrze po linii normalnotorowej do Kowna, gdzie spotka się z drugim pociągiem – Connecting Europe Express Baltic, który przyjedzie z Wilna po linii szerokotorowej. Dzień przed tym, 21 września CEE Baltic wyruszy z Tallinna i odwiedzi Tartu, Rygę oraz jeszcze kilka miast po drodze i wieczorem dotrze do Wilna, a nad ranem wyruszy do Kowna.
– Spotkanie obu pociągów będzie symbolizować intencję i wolę krajów Bałtyckich jak najszybciej połączyć się z europejską siecią kolejową, również zademonstrować, że koleje krajów Bałtyckich mogą skoordynować połączenie kolejowe nawet i póki jeszcze nie jest zbudowana Rail Baltica – wyjaśnił Andrius Jovaiša.