Przy okazji zapytania poselskiego posłanki Marceliny Zawiszy dowiedzieliśmy się kiedy możliwe będzie uruchomienie nowego pociągu międzynarodowego w relacji Praga – Kłodzko – Wrocław – Poznań – Gdynia. Połączenie miały uruchamiać Koleje Czeskie we współpracy z PKP Intercity.
Z planami uruchomienia nowego pociągu łączącego Polskę z Czechami nasi sąsiedzi ujawnili się na początku 2021 roku, a „Rynek Kolejowy”
pisał o tym jako pierwszy. W tym roku zadeklarowano, że taki pociąg, zestawiony z nowoczesnych wagonów i lokomotywy wielosystemowej przewoźnika Ceske drahy, pojawi się
w rozkładzie jazdy od grudnia 2023 roku. Z lektury odpowiedzi na interpelację Marceliny Zawiszy wynika jednak, że ten termin nie jest już aktualny.
– W docelowym układzie, zgodnie z deklaracją partnera czeskiego, od rozkładu jazdy 2024/25, w miejsce dotychczasowego pociągu „Rozewie” (…), na odcinku Kłodzko – Wrocław w analogicznych godzinach pojawi się nowy pociąg relacji Praga – Kłodzko – Wrocław – Gdynia – napisał Andrzej Bittel, viceminister infrastruktury. Z odpowiedzi wynika, że Czesi zainteresowani są, w porozumieniu w PKP Intercity uruchamiać pociąg nocny. Rozewie wyjeżdża bowiem z Kłodzka do Wrocławia o 21:08.
Być może pociąg na podobnej trasie uruchomi wcześniej czeski prywatny operator RegioJet. W końcu lipca otrzymał on od UTK zgodę na uruchomienie takiego połączenia. Jednak prawie na pewno nie będzie to miało miejsca od grudnia 2022, ani w ciągu 2023 roku. PKP PLK na linii 276, łączącej Wrocław z Kłodzkiem i granicą państwa w Międzylesiu/Lichkovie, planuje bowiem na przyszły rok „intensywne prace torowe”.
Warto zaznaczyć, że debiut pociągu na polskich torach będzie prawdopodobnie również debiutem nowoczesnych wagonów Viaggio na polskich torach.
Wyprodukowało je konsorcjum Siemens - Skoda.