Małopolski Oddział Przewozów Regionalnych planuje wykorzystanie Pociągu Papieskiego w trakcie Światowych Dni Młodzieży w 2016 roku. Jedną z tras ma być linia Kraków – Wadowice. Obecnie pociąg nie jest używany głównie ze względu na nikłe zainteresowanie ze strony pasażerów.
14WE, wyprodukowany przez nowosądecki Newag i ochrzczony przez papieża Benedykta XVI, nazwany Pociągiem Papieskim ku czci Jana Pawła II, niegdyś służył jako pociąg pielgrzymkowy. Pierwszy jego kurs miał miejsce 31 marca 2006 r. Kursował między Krakowem a Wadowicami, w niektóre dni do Bielska-Białej a nawet Żyliny. Po jakimś czasie zainteresowanie pociągiem spadło, w związku z tym zapadła decyzja o jego zawieszeniu.
Pielgrzymi wybierają autobusy
Po likwidacji połączenia skład był wykorzystywany do obsługi trasy Kraków – Zakopane. Od dnia 1 czerwca do końca sierpnia 2012 r. Małopolski Zakład Przewozów Regionalnych wznowił kursowanie pociągu na trasie Kraków – Wadowice. Pociąg kursował raz dziennie oprócz poniedziałków. Obecnie pociąg stoi niewykorzystywany na bocznicach w Suchej Beskidzkiej lub Krakowie. Pomimo planów wykorzystania składu w trakcie ŚDM 2016, działania te mogą okazać się niewystarczające dla wykreowania Pociągu Papieskiego i kolei jako środka transportu atrakcyjnego dla pielgrzymów udających się do Wadowic.
– Pociąg papieski kursuje okazjonalnie na trasie Kraków – Wadowice. Do wznowienia regularnych kursów Pociągu Papieskiego niezbędne jest większe zainteresowanie ze strony podróżnych. Istnieje możliwość wynajęcia pociągu na specjalnie zamówione kursy, na przykład dla szkół czy zorganizowanych grup. Pociąg może być wynajmowany na każdą trasę. Planujemy wykorzystanie Pociągu Papieskiego podczas Światowych Dni Młodzieży 2016 na trasie Kraków – Wadowice i innych w zależności od zainteresowania – powiedziała Sylwia Spychała, rzeczniczka prasowa Małopolskiego Oddziału Przewozów Regionalnych w Krakowie. Zaznaczyła, że pociąg jest sprawny.
Niezbędne inwestycje w łącznice
Trudno dziwić się słabej frekwencji w Pociągu Papieskim i innych połączeniach z Krakowa do Wadowic. Brak dwóch ważnych łącznic kolejowych w województwie małopolskim wydłuża czas podróży Kraków Główny – Wadowice do 1 godz. 40 min. Podróż autobusem trwa około 1 godz. 10 min. To jeden z najważniejszych powodów słabego zainteresowania Pociągiem Papieskim ze strony podróżnych. Warto przypomnieć, że budowy łącznicy w Kalwarii Zebrzydowskiej nie zrealizowano w trakcie modernizacji linii z Kalwarii Zebrzydowskiej do Wadowic (w ramach projektu „Szlak Papieski”), ponieważ wymagała ona wykroczenia poza obecny teren PKP i ślad po dawnym łączniku, który istniał do lat 70. XX w. Budowa łącznika będzie wymagała poszerzenia nasypów kolejowych, co wiąże się z koniecznością wykupu 30 arów działki należącej do Konwentu Ojców Bonifratrów.
Przypomnijmy: Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe przystąpiła do opracowania dokumentacji przedprojektowej dla zadań: „Prace na linii kolejowej nr 94, na odcinku Kraków Płaszów – Skawina – Oświęcim” oraz „Prace na liniach kolejowych nr 97, 98, 99, na odcinku Skawina – Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane”. Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego poinformowało, że w ramach tej dokumentacji dokonana zostanie analiza możliwości realizacji łącznicy w Kalwarii Zebrzydowskiej. Więcej o kolei w kierunku Bielska-Biełej pisaliśmy tutaj.
Kolejną niezbędną inwestycją z punktu widzenia atrakcyjności kolei do Wadowic, w tym Pociągu Papieskiego, jest budowa łącznicy Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki. Powstanie ona najwcześniej w 2017 r. PKP PLK napotykają na trudności w wyborze wykonawcy, jednak pomimo opóźnień, decyzja jest niezmienna – łącznica powstanie. PKP Polskie Linie Kolejowe planują zakończenie procedury przetargowej i podpisanie umowy z wybranym wykonawcą do końca I kwartału 2015 r.