Nowy, szybki pociąg Smile produkcji Stadlera, nazwany przez szwajcarskie koleje SBB Giruno, uzyskał homologację Szwajcarskiego Federalnego Urzędu Transportu (BAV) na jazdę po torach szwajcarskiej sieci kolejowej z prędkością do 200 km/h w trakcji pojedynczej. Pociągi Giruno mają być stopniowo włączane do eksploatacji począwszy od lata 2019 roku.
4 kwietnia 2019 roku Federalny Urząd Transportu (BAV) wydał zezwolenie do eksploatacji pociągu Smile z prędkością do 200 km/h w trakcji pojedynczej. Otwiera to pojazdowi, który będzie przemierzał alpejski tunel Gotarda, możliwość poruszania się po torach szwajcarskiej sieci kolejowej z pasażerami. Smile z powodzeniem przeszedł wszystkie etapy projektowe. Od kwietnia 2017 roku odbył kilkaset jazd testowych w Szwajcarii, Włoszech, Niemczech i Austrii.
Mierzący 400 metrów w trakcji podwójnej pojazd Giruno oferuje pasażerom 810 miejsc siedzących. Posiada niskopodłogowe wejścia przystosowane do różnych wysokości peronów: w Szwajcarii, Włoszech i Austrii – 55 cm, w Niemczech – 76 cm. Takie rozwiązanie jest nowością w SBB jeśli chodzi o jednopiętrowy elektryczny zespół trakcyjny. Giruno spełnia najwyższe wymagania w obszarze norm PRM (dot. równych szans osób niepełnosprawnych), między innymi posiada średnio dwa razy więcej miejsc i toalet przystosowanych do potrzeb osób poruszających się na wózkach niż wymagają tego przepisy. Nowe pociągi o jasnych, przestronnych i eleganckich wnętrzach zapewniają wysoki komfort podróżowania: oferują bardzo dobrą jakość połączeń sieci komórkowych, gniazdka elektryczne przy każdym fotelu, duże, wygodne półki na bagaże, oddzielne toalety damskie i męskie oraz nowoczesne energooszczędne oświetlenie LED.
Pod koniec 2016 roku otwarty został tunel bazowy Świętego Gotarda – najdłuższy tunel kolejowy na świecie. Z końcem 2020 roku drogę kolejową prowadzącą przez Alpy ma uzupełnić tunel bazowy Ceneri. Biorąc pod uwagę spodziewany wzrost zainteresowania przejazdami transalpejskimi, koleje SBB zamówiły w firmie Stadler 29 zespołów trakcyjnych z opcją na dalsze 92 pociągi. Jedenastoczłonowe, wielosystemowe elektryczne zespoły trakcyjne będą rozwijać prędkość do 250 km/h. Stadler zaprojektował i zbudował nowy pociąg w zaledwie 23 miesiące od podpisania umowy w październiku 2014 roku. Trzy miesiące później pierwszy pociąg został oddany do eksploatacji. Pierwsza prezentacja pojazdu miała miejsce podczas targów InnoTrans 2016 w Belinie. Stadler nazwał swoje szybkie pociągi SMILE, a koleje SBB nadały im nazwę Giruno, co w języku retoromańskim oznacza myszołowa.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.