Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Po trzech latach pociągi przez Opole znów jadą po dwóch torach

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
17-01-2024
Ostatnia modyfikacja:
17-01-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Po trzech latach pociągi przez Opole znów jadą po dwóch torach
Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe SANowy wiadukt nad ul. Krapokowicką
Umowę na realizację ważnej inwestycji na magistrali kolejowej E30 podpisano w listopadzie 2020 roku, w ciężkim czasie pandemii. Robotnicy weszli na budowę na początku 2021 roku. Wartość umowy, którą PKP PLK podpisała z firmą Intop, wyniosła w momencie podpisania umowy 275 mln zł. netto.

Na skomplikowane prace mostowe i roboty towarzyszące przeznaczono 28 miesięcy. Oznacza to, że prace powinny zakończyć się w lutym 2023 roku. Tak się nie stało z kilku powodów.

Trzy lata opóźnień i zmian w rozkładzie jazdy

Najważniejszym z nich była zmiana koncepcji budowy mostów na Odrze. Okazało się, że jedna z dwóch starych konstrukcji nadaje się tylko do wymiany, co znacznie wydłużyło inwestycję (piszemy o tym tutaj). Ostatecznie prace kończą się teraz – rok później niż w pierwotnie przyjętym harmonogramie.

Remont newralgicznego odcinka magistrali E30, przy samej węzłowej stacji Opole Główne, była przyczyną dla której przepustowość linii bardzo się zmniejszyła (liczne były też zamknięcia nocne, co uderzało zwłaszcza w przewoźników towarowych). Uderzało to nie tylko w sposób, w jaki konstruowano rozkład jazdy, ale także powodowało niemal codzienne problemy w ruchu, czego efektem były opóźnienia pociągów międzynarodowych, dalekobieżnych i regionalnych. Jeden czynny tor między Opolem Głównym a Opolem Zachodnim sprawił, że pociągi musiały oczekiwać na jego zwolnienie w Opolu. Dlatego pasażerowie mogą teraz odetchnąć z ulgą. Wydaje się bowiem, że to koniec problemów.

Zmiany w Opolu

– Przebudowa drugiego toru, podobnie jak w przypadku pierwszej nitki, objęła także sieć trakcyjną i urządzenia sterowania ruchem oraz trzy mosty i cztery wiadukty. Obiekty położone są nad Młynówką, Odrą, Kanałem Ulgi oraz nad ulicami: Powstańców Śląskich, Krapkowicką, Suchodołem, Prószkowską. Dzięki wykonanej inwestycji, kolejarze prowadzą ruch pociągów na stacji Opole z nowej nastawni, która zastąpiła stary obiekt. Dyżurni ruchu korzystają z nowoczesnych systemów i urządzeń komputerowych – czytamy w komunikacie PKP Polskich Linii Kolejowych. W związku z inwestycją w Opolu Głównym powstał też nowy peron.

Prace przy wiaduktach miały też realny wpływ na przemieszczanie się po Opolu. Przebudowa wiaduktu na ul. Powstańców Śląskich sprawiła, że kierowcy mogą przemieszczać się pod konstrukcją po dwóch pasach, podobnie stało się przy ul. Krapkowickiej (inwestycja była realizowana wspólnie z miastem), gdzie będą mogły pojechać miejskie autobusy. Zakończenie całego zadania inwestycyjnego planowane jest na marzec 2024 r.

Przebudowa mostów i wiaduktów w Opolu to część większego projektu, na który pieniądze przeznaczyła Unia Europejska. Zadanie „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kędzierzyn-Koźle – Opole Zachodnie” jest realizowane za łącznie 815,7 mln zł z udziałem środków unijnych CEF (Connecting Europe Facility – „Łącząc Europę”) w wysokości blisko 400 mln zł.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Lepszy dostęp do kolei na Mazurach

Biznes

Lepszy dostęp do kolei na Mazurach

Materiał informacyjny PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. 05 września 2023

Spore problemy z ruchem pociągów w Warszawie [aktualizacja]

Infrastruktura

Prezes UTK nie zatwierdził cennika PKP PLK

Infrastruktura

Prezes UTK nie zatwierdził cennika PKP PLK

Michał Szymajda 25 lipca 2022

PLK ogłasza przetargi na budowę przystanków w Zatorze i Wolbromiu

Infrastruktura

Zobacz również:

Lepszy dostęp do kolei na Mazurach

Biznes

Lepszy dostęp do kolei na Mazurach

Materiał informacyjny PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. 05 września 2023

Spore problemy z ruchem pociągów w Warszawie [aktualizacja]

Infrastruktura

Prezes UTK nie zatwierdził cennika PKP PLK

Infrastruktura

Prezes UTK nie zatwierdził cennika PKP PLK

Michał Szymajda 25 lipca 2022

PLK ogłasza przetargi na budowę przystanków w Zatorze i Wolbromiu

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5