Umowę na realizację ważnej inwestycji na magistrali kolejowej E30 podpisano w listopadzie 2020 roku, w ciężkim czasie pandemii. Robotnicy weszli na budowę na początku 2021 roku. Wartość umowy, którą PKP PLK podpisała z firmą Intop, wyniosła w momencie podpisania umowy 275 mln zł. netto.
Na skomplikowane prace mostowe i roboty towarzyszące przeznaczono 28 miesięcy. Oznacza to, że prace powinny zakończyć się w lutym 2023 roku. Tak się nie stało z kilku powodów.
Trzy lata opóźnień i zmian w rozkładzie jazdyNajważniejszym z nich była zmiana koncepcji budowy mostów na Odrze. Okazało się, że jedna z dwóch starych konstrukcji nadaje się tylko do wymiany, co znacznie wydłużyło inwestycję (
piszemy o tym tutaj). Ostatecznie prace kończą się teraz – rok później niż w pierwotnie przyjętym harmonogramie.
Remont newralgicznego odcinka magistrali E30, przy samej węzłowej stacji Opole Główne, była przyczyną dla której przepustowość linii bardzo się zmniejszyła (liczne były też zamknięcia nocne, co uderzało zwłaszcza w przewoźników towarowych). Uderzało to nie tylko w sposób, w jaki konstruowano rozkład jazdy, ale także powodowało niemal codzienne problemy w ruchu, czego efektem były opóźnienia pociągów międzynarodowych, dalekobieżnych i regionalnych. Jeden czynny tor między Opolem Głównym a Opolem Zachodnim sprawił, że pociągi musiały oczekiwać na jego zwolnienie w Opolu. Dlatego pasażerowie mogą teraz odetchnąć z ulgą. Wydaje się bowiem, że to koniec problemów.
Zmiany w Opolu– Przebudowa drugiego toru, podobnie jak w przypadku pierwszej nitki, objęła także sieć trakcyjną i urządzenia sterowania ruchem oraz trzy mosty i cztery wiadukty. Obiekty położone są nad Młynówką, Odrą, Kanałem Ulgi oraz nad ulicami: Powstańców Śląskich, Krapkowicką, Suchodołem, Prószkowską. Dzięki wykonanej inwestycji, kolejarze prowadzą ruch pociągów na stacji Opole z nowej nastawni, która zastąpiła stary obiekt. Dyżurni ruchu korzystają z nowoczesnych systemów i urządzeń komputerowych – czytamy w komunikacie PKP Polskich Linii Kolejowych. W związku z inwestycją w Opolu Głównym powstał też nowy peron.
Prace przy wiaduktach miały też realny wpływ na przemieszczanie się po Opolu. Przebudowa wiaduktu na ul. Powstańców Śląskich sprawiła, że kierowcy mogą przemieszczać się pod konstrukcją po dwóch pasach, podobnie stało się przy ul. Krapkowickiej (inwestycja była realizowana wspólnie z miastem), gdzie będą mogły pojechać miejskie autobusy. Zakończenie całego zadania inwestycyjnego planowane jest na marzec 2024 r.
Przebudowa mostów i wiaduktów w Opolu to część większego projektu, na który pieniądze przeznaczyła Unia Europejska. Zadanie „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kędzierzyn-Koźle – Opole Zachodnie” jest realizowane za łącznie 815,7 mln zł z udziałem środków unijnych CEF (Connecting Europe Facility – „Łącząc Europę”) w wysokości blisko 400 mln zł.