PKP PLK ogłosiły właśnie przetarg na wieloaspektowe prace na towarowej obwodnicy Poznania. Inwestycja jest podzielona na kilka zakresów i obejmie odcinki kilku linii kolejowych. Obwodnica zostanie przystosowana do obsługi podróżnych poprzez budowę przystanków osobowych. Powstanie też brakująca łącznica na Strzeszynie.
Z kilkumiesięcznym opóźnieniem udało się ogłosić przetarg na wykonanie dokumentacji wykonawczej oraz roboty budowlane na towarowej obwodnicy Poznania. Zadanie jest bardzo obszerne i obejmuje prace na odcinkach kilku linii kolejowych. Przetargiem są objęte linie 272, 352, 354, 394, 395, 801, 802, 803, 804, 805, 806, 823, 824, 853, a także 984. Linie te mają zostać zmodernizowane, a w niektórych przypadkach także dostosowane
do ruchu pasażerskiego. W wyniku prac ma powstać lub zostać zmodernizowanych osiem nowych przystanków osobowych, a także łącznica kolejowa na Strzeszynie, która domknie poznański “ring”.
120 km/h na towarowej obwodnicy miasta
Roboty mają umożliwić jazdę pociągów o długości 750 metrów, a także poruszanie się składów pasażerskich z prędkościami od 60 do 120 km/h w zależności od danej linii. Prędkość 60 km/h pociągi mają osiągać na liniach, których nie planuje się wykorzystywać w ruchu pasażerskim. Natomiast na linii 395, która biegnie z Zielińca do Kiekrza, a która często jest nazywana właśnie towarową obwodnicą Poznania, pociągi osobowe mają kursować z prędkością 120 km/h. W ciągu tej trasy znajduje się imponująca estakada nad doliną Warty, która sprawia monumentalne wrażenie.
Nowe przystanki zwiększą mobilność mieszkańców Naramowic i Piątkowa
Na linii 395 ma powstać pięć, z ośmiu nowych, planowanych przystanków pasażerskich. Ich robocze nazwy to Poznań Zieliniec, Koziegłowy, Poznań Naramowice, Poznań Uniwersytet oraz Poznań Piątkowo. Dzięki temu pociągi będą zatrzymywały się przy ciągle rozbudowującej się dzielnicy jaką są Naramowice, dużym osiedlu, a więc Piątkowie, a pociągiem będzie można także dotrzeć na kampus Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. 3 z nich zostały ujęte w
programie przystanków prezydenckich, ale jak wyjaśnił nam Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK, będą wykonane w ramach modernizacji towarowej obwodnicy, a nie osobnego prezydenckiego projektu.
Będzie brakująca łącznica i kolejne przystanki
Aktualnie od zachodu pociągi mogą kursować po linii 395 tylko z kierunku pilskiego i w kierunku na Piłę. Brakuje łącznicy, która umożliwiałyby wjazd na obwodnicę także od strony Poznania Głównego. Teraz się to zmieni, a nowa łącznica otrzyma numer 853, po której pociągi pojadą z prędkością 60 km/h. Będzie miała ona długość 880 metrów i znajdzie się na poznańskim Strzeszynie.
Pozostałe trzy przystanki, które powstaną, to Poznań Franowo, Poznań Kobylepole oraz Swarzędz Nowa Wieś, który już istnieje, ale przejdzie modernizację. Znajdują się one w ciągu linii kolejowej 352, na której składy osobowe mają się rozpędzać do prędkości 100 km/h.
200-metrowe perony
Na nowo planowanych przystankach zaplanowano budowę peronów o długości 200 metrów. Będą one wyposażone w wiaty przystankowe, ławki, tablice informacyjne, a także kosze na śmieci i stojaki rowerowe, które są jednak elementem oddzielnego projektu, a więc dowiązania nowych przystanków do systemu komunikacji miejskiej. Ostatnio mówił nam o tym
Wiceprezydent Poznania, Mariusz Wiśniewski.Na przystankach Poznań Suchy Las (robocza nazwa Poznań Piątkowo) oraz Poznań Kobylepole ma powstać tylko jeden peron do realizowania przewozów pasażerskich. Na pozostałych zostaną wybudowane po dwa perony jednokrawędziowe.
Dodatkowo na stacji Franowo wykonawca będzie musiał rozebrać już istniejące perony oznaczone numerami 1, 2, 3, 5, 6 i 12.
Wymiana szyn oraz aukcja internetowa
Na wszystkich liniach ujętych w postępowaniu prace mają objąć wymianę szyn, przebudowę przejazdów kolejowych oraz wymianę podsypki. Zaplanowano także modernizację budynków nastawni wykonawczych.
Zwycięzca będzie miał 40 miesięcy na realizację zamówienia, a oferty w przetargu można składać do drugiego marca 2022 roku. O wyborze najlepszej oferty zdecyduje cena brutto. Zamawiający zamierza wyłonić zwycięzcę w aukcji elektronicznej, jeśli w postępowaniu pojawią się minimum dwie oferty.
Ile to będzie kosztować?
– Szacunkowa wartość prac w ramach ogłoszonego przetargu pn. „Prace na towarowej obwodnicy Poznania” to ponad 1,5 mld zł. Współfinansowanie inwestycji planowane jest z instrumentu finansowego Unii Europejskiej „Łącząc Europę” (CEF 2) na lata 2021-2027 – poinformował nas rzecznik PKP PLK, Mirosław Siemieniec.
Skąd dokąd z użycie towarowej obwodnicy?
Jak na razie nie wiemy jakie pociągi mogłyby wykorzystywać nowe przystanki kolejowe i w jakich relacjach miałyby one kursować. W zeszłym roku pociągi Kolei Wielkopolskich kursowały już na Starołękę w ramach zastępstwa za tramwaj i spełniały funkcje kolei miejskiej. Nie jest więc wykluczone, że obwodnica pozwoli na uruchomienie pociągów kursujących w kółko, tylko po samym Poznaniu, a linią 395 będą też mogły jeździć pociągi w kierunku Piły lub Wrześni i Konina, choć w obu przypadkach będzie to znaczące nadłożenie drogi w przypadku podstawowych relacji pociągów regionalnych na tych kierunkach.
Wg. internautów w rozkładzie jazdy 2008/2009 po linii 395 kursował pociąg IC Chrobry ze Szczecina do Warszawy. Obecnie incydentalnie pojawiają się tam składy pasażerskie z Piły, wtedy, gdy nie ma możliwości wjazdu na Poznań Główny przez Podolany i Strzeszyn.