PKP PLK prowadzi zaawansowane prace nad modernizacją trasy kolejowej między stacjami Chybie – Żory – Rybnik – Nędza/Turze. Niestety na odcinku między stacjami Żory i Rybnik zbyt wielu pociągów pasażerskich nie zobaczymy. Koleje Śląskie chcą, by tą trasą jeździł jedynie weekendowy pociąg Gliwice – Rybnik – Wisła.
Dzięki modernizacji prowadzonej przez PKP PLK na odcinkach Chybie – Żory – Rybnik – Nędza/Turze wkrótce wyremontowanych będzie blisko 60 km linii kolejowej z obiektami inżynieryjnymi, takimi jak most nad rzeką Nacyną w Rybniku (128 m) i Wisłą pod Strumieniem (105 m). Kompleksowo wymienia się sieć trakcyjną. Projekt warty 373 mln zakłada też przebudowę 20 peronów m.in. w Szczejkowicach, Rybniku Gotartowicach, Rybniku Piaskach, Suminie, Górkach Śląskich, Szymocicach, Nędzy Wsi i Nędzy. Nowe perony stanęły już przy stacji w Rybniku i w Żorach (o szczegółach inwestycji piszemy
tutaj).
Nowych miejsc oczekiwania podróżnych nie będzie natomiast na środkowym odcinku modernizowanej linii – pomiędzy Żorami a stacją Chybie, pomimo że po remoncie między Rybnikiem a Bielskiem-Białą najszybciej pojedziemy właśnie tą trasą.
– Na obecną chwilę nie mamy planów co do tej trasy, ponieważ umieszczone na niej stacje znajdują się w istotnym oddaleniu od głównych generatorów ruchu – powiedziała krótko Magdalena Iwańska, rzeczniczka Kolei Śląskich. Również dla PKP Intercity ten odcinek wydaje się mało atrakcyjny, ponieważ spółka ta woli uruchamiać pociągi z Bielska-Białej w kierunku Rybnika, Kędzierzyna-Koźla i Opola przez Pszczynę, a nie Chybie i Strumień.
Rola linii 159 i 157 między Żorami a stacją Chybie może zmienić się dopiero po reaktywacji połączenia kolejowego z Jastrzębiem-Zdrojem. Prace nad tym projektem trwają.
[Aktualizacja]4 lipca rano Koleje Śląskie zaktualizowały informacje odnośnie swoich planów dotyczących odcinka Żory – Chybie. Jednak pojawi się tam pasażerski pociąg.
– Uzupełniając informację – otrzymaliśmy potwierdzenie od PKP PLK, że będzie możliwość postoju naszego pociągu w Strumieniu (rewitalizowany jest również peron w Knurowie). Stąd też część linii powinna być przez nas po części wykorzystywana w ramach planowanych pociągów weekendowych z Gliwic przez Rybnik do Wisły – napisała Magdalena Iwańska, rzeczniczka Kolei Śląskich.