Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego przygotowuje się do poprawienia oferty na linii Warszawa – Radom. W związku ze zbliżaniem się do końca modernizacji linii nr 8 prowadzonej przez PKP PLK, zamierza zwiększyć liczbę pociągów zamawianych w Kolejach Mazowieckich.
Tak wynika z odpowiedzi na interpelację jednego z radnych mazowieckiego sejmiku. Radny Wojciech Zabłocki pytał o założenia docelowego rozkładu jazdy, jaki będzie obowiązywał na liniach kolejowych przechodzących przez Radom z uwzględnieniem tej najważniejszej – linii nr 8 na odcinku od stolicy do Radomia. Urząd marszałkowski odpowiedział na to wyczerpująco. Więcej ma być np. pociągów przyspieszonych do Warszawy.
Po zakończeniu modernizacji linii kolejowej nr 8 i uzyskaniu pełnej przepustowości dla dwóch torów na odcinku Warka – Radom, będą podejmowane działania na rzecz uruchomienia dodatkowych połączeń przyspieszonych (quasi przyspieszonych). Szacuje się uruchomienie ok. 5 par połączeń przyspieszonych umożlwiających m.in. szybki dojazd w szczycie porannym do Warszawy i powrót do Radomia w godzinach popołudniowo – wieczornych – napisał urząd.
Urzędnicy zlecający pracę Kolejom Mazowieckim zaznaczają, że docelowa siatka połączeń przyspieszonych uzależniona jest od planowanej oferty przewozowej przez PKP Intercity, ponieważ to pociągi tego operatora mają pierwszeństwo w uruchamianiu pociągów na sieci zarządzanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe. Zależy to też od „możliwości technicznych, taborowych i organizacyjnych Kolei Mazowieckich, a także możliwości pokrycia dodatkowych kosztów uruchomienia połączeń z budżetu Województwa Mazowieckiego w ramach rekompensaty należnej przewoźnikowi”.
Radny zapytał także o planowaną dla pociągów KM częstotliwość kursów na linii 8. Urząd marszałkowski odpowiada, że pociąg osobowy kursować ma między Warszawą a Radomiem co godzinę, w godzinach szczytu natomiast nawet co pół godziny, przy założeniu uzupełnienia oferty dodatkowymi pociągami osobowymi i przyspieszonymi.
Nie planuje się natomiast zmian w kursowaniu pociągów na innych trasach z Radomia. Liczba pociągów w relacjach Radom – Dęblin, Radom – Skarżysko-Kamienna, Radom – Drzewica pozostanie bez zmian.
Warto w tym miejscu zaznaczyć, że otwarcie ruchu na całym odcinku od Warszawy do Radomia planowane jest w czerwcu 2021. Ale nie ma co liczyć na to, że w tym terminie zakończą się wszystkie prace towarzyszące modernizacji i na całym odcinku możliwa będzie jazda z prędkościami do 160 km/h. Czas przejazdy pociągów daleki będzie jeszcze od ideału. O postępach w pracach na linii
piszemy tutaj.