Usunięcie ograniczeń prędkości, poprawa przepustowości oraz zmiana rozkładu jazdy – to niektóre z działań wdrażanych przez zarządcę infrastruktury po interwencji prezesa UTK.
Trwa modernizacja linii kolejowej E59 między Poznaniem a Wrocławiem. W Lesznie pociągi mogą mijać się jedynie w towarowej części stacji, a na odcinku Leszno – Bojanowo ruch prowadzony jest jednotorowo. W związku z pracami torowymi w pierwszej połowie stycznia wprowadzono ograniczenia prędkości na torze obok miejsca robót. Ograniczenie to nie było uwzględnione podczas tworzenia rozkładu jazdy, co doprowadziło do regularnie powtarzających się opóźnień pociągów. O sprawie
pisał szeroko "Rynek Kolejowy".
Prezes UTK cieszy się z szybkiej reakcji
Urząd Transportu Kolejowego informuje, że
wystąpił do spółki PKP Polskie Linie Kolejowe o pilne podjęcie działań w celu poprawy punktualności pociągów na tej trasie. PKP Polskie Linie Kolejowe zapewniły UTK, że ograniczenia są wprowadzane jedynie tam, gdzie jest to konieczne i są na bieżąco usuwane. Od 31 stycznia 2018 r. ograniczenie pozostało już tylko na odcinkach o długości 3,9 km i ma potrwać do 9 lutego 2018 r. – Cieszę się, że nasza szybka reakcja zaowocowała zmianami organizacji ruchu – mówi prezes UTK, Ignacy Góra. – Współpraca między regulatorem a zarządcą infrastruktury zawsze powinna mieć na celu dobro klientów kolei – dodaje.
Jak informuje urząd, dzięki szybkiemu podjęciu działań utrudnienia dla pasażerów są już znacznie mniejsze niż w połowie stycznia. W większości przypadków opóźnienia nie przekraczają kilkunastu minut. Aby uniknąć kolejnych utrudnień i opóźnień, zarządca infrastruktury nie wyraził zgody na planowane wcześniej zamknięcie torów na stacji Rawicz w okresie od 5 lutego do 10 marca 2018 r. – informuje UTK.
Najtrudniejszy etapUrząd przyznaje, że obecny etap robót na stacji Leszno jest najtrudniejszą i najbardziej niekorzystną pod względem organizacji ruchu częścią projektu. W obrębie stacji przeprowadzana jest korekta łuku, dlatego dla pociągów relacji Poznań – Wrocław dostępna jest tylko jedna krawędź peronowa. W kolejnych etapach udostępnione zostaną dwie krawędzie peronowe. Wtedy nie będzie dochodziło do sytuacji, w której pociągi muszą oczekiwać na wjazd na stację.
Od 11 marca 2018 r. zmieni się rozkład jazdy. Na modernizowanym odcinku zostanie zmniejszona liczba pociągów, co powinno ograniczyć opóźnienia wynikające z postojów przed wjazdem na odcinki jednotorowe. W celu odciążenia linii niektóre pociągi pojadą trasą okrężną przez Ostrów Wielkopolski i Jarocin.
Przez kolejne miesiące Urząd Transportu Kolejowego będzie weryfikował, czy działania podejmowane przez zarządcę infrastruktury przełożyły się na poprawę punktualności pociągów.
Bardzo bolesna dla pasażerów modernizacja magistrali E59 może się przeciągnąć. Jak ustalił "Rynek Kolejowy", wykonawca prac pomiędzy Bojanowem a Lesznem jest
opóźniony o miesiąc w stosunku do pierwotnego planu.