Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Po katastrofie RegioJet odstawia wagony. Co z siatką połączeń?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
08-06-2024
Ostatnia modyfikacja:
08-06-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Po katastrofie RegioJet odstawia wagony. Co z siatką połączeń?
fot. Drážní inspekce
Katastrofa kolejowa w Pardubicach skłoniła RegioJet do wycofania całej serii wagonów sypialnych. Do śmierci czterech pasażerów podróżujących wagonem Jenbacher Werke mógł przyczynić się zły stan techniczny pojazdu lub jego wada konstrukcyjna – informuje czeski portal Hospodarske Noviny. Prawdopodobnie niektóre nocne pociągi operatora zostaną odwołane.

Przypomnijmy: do katastrofy doszło wieczorem w ostatnią środę (5 czerwca). Na skutek zderzenia międzynarodowego pociągu RegioJet Praga – Koszyce – Czop z pociągiem towarowym ČD Cargo śmierć poniosło 4 pasażerów, a 27 zostało rannych. Przyczyn tragedii na razie oficjalnie nie wskazano – ze wstępnych ustaleń wynika jednak, że maszynista RegioJet przejechał sygnał „Stój”.

Zaniedbania? Wada konstrukcyjna? Będą kontrole

Zdaniem części komentatorów skutki wypadku nie byłyby tak tragiczne, gdyby nie zły stan techniczny wagonów sypialnych w składzie pasażerskim. Pierwszy wagon, którego część od strony lokomotywy uległa zmiażdżeniu i złamaniu, pochodził z serii produkowanej przez austriackie zakłady Jenbacher Werke z lat 80. ubiegłego wieku. Po katastrofie przewoźnik postanowił natychmiast zakończyć eksploatację pozostałych 13 wagonów tego typu. Ze zdjęć opublikowanych przez dziennikarzy Hospodarskich Novin wynika, że ich poszycie jest poważnie skorodowane, co osłabia sztywność konstrukcji i pogarsza bezpieczeństwo pasażerów w razie wypadku. Drážní úřad (krajowa władza bezpieczeństwa) zapowiedział kontrolę w RegioJet.

W grę może wchodzić ponadto wada konstrukcyjna, przejawiająca się w zbyt niskiej sztywności ramy. Według informacji, do których dotarli czescy dziennikarze, wynika, że w trakcie eksploatacji ostoja wagonów została wzmocniona w części środkowej. Wzmocnienie jednak kończyło się niemal dokładnie w miejscu, w którym uszkodzony w wypadku wagon zaczął się łamać. Podobne, choć znacznie mniejsze uszkodzenia w tym samym punkcie zaobserwowano też w innym wagonie Jenbacher Werke pośrodku pechowego składu (wagony różnych typów były w nim przemieszane ze sobą), a także w innych egzemplarzach biorących udział w podobnych zdarzeniach w przeszłości.

ČD: Nasi pasażerowie są bezpieczni

Przed kilkunastu laty używane wagony Jenbacher Werke kupiły – oprócz RegioJet – również państwowe Koleje Czeskie. Anonimowe źródło w strukturach przewoźnika zapewniło jednak Hospodarske Noviny, że modernizacja przed wprowadzeniem ich do eksploatacji była znacznie bardziej gruntowna. Najbardziej skorodowane egzemplarze zostały zaś przeznaczone na części zamienne.

Odstawienie wagonów Jenbacher Werke prawdopodobnie wymusi zaś ograniczenie liczby pociągów nocnych RegioJet. Więcej szczegółów poznamy zapewne niebawem.
Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

23 pociągi dla Regiojet zbuduje Skoda, a nie Pesa

Tabor i technika

23 pociągi dla Regiojet zbuduje Skoda, a nie Pesa

Michał Szymajda 15 maja 2024

RegioJet dotarł pierwszym kursem do ukraińskiego Czopu

Innowacje

Regiojet 27 marca wjedzie na Ukrainę

Pasażer

Regiojet 27 marca wjedzie na Ukrainę

Michał Szymajda 20 marca 2024

Zobacz również:

23 pociągi dla Regiojet zbuduje Skoda, a nie Pesa

Tabor i technika

23 pociągi dla Regiojet zbuduje Skoda, a nie Pesa

Michał Szymajda 15 maja 2024

RegioJet dotarł pierwszym kursem do ukraińskiego Czopu

Innowacje

Regiojet 27 marca wjedzie na Ukrainę

Pasażer

Regiojet 27 marca wjedzie na Ukrainę

Michał Szymajda 20 marca 2024

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5