Od 30 grudnia pociągi jadą trasą Rail Baltica po 15 km nowym odcinku linii i drugim nowym moście nad Bugiem. Ruch pociągów na odcinku Sadowne - Czyżew jest całkowicie dwutorowy. Na odcinku Sadowne – Czyżew realizowana jest w ramach projektu CEF Łącząc Europę za 569 mln zł.
Likwidacja „wąskiego gardła” – jednotorowego, około kilometrowego odcinka z mostem na Bugu na linii Warszawa – Białystok, została zakończona. Pociągi na odcinku Sadowne – Czyżew mogą kursować dwoma torami. Linia kolejowa zwiększyła przepustowość. W październiku nad rzekę nasunięto 5 przęseł 300 metrowego nowego obiektu. Każde z przęseł waży około 300 ton. Operacja nasuwania trwała około 12 godzin. Na nowych konstrukcjach ułożone zostały tory. Wykonawca zamontował sieć trakcyjną i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. 30 grudnia nową przeprawą pojechały pierwsze pociągi. Wcześniej, w marcu, na odcinku Sadowne – Czyżew otwarto pierwszy nowy most na Bugu.
– Nowa przeprawa nad Bugiem na trasie do Białegostoku to następny zmodernizowany w ramach Krajowego Programu Kolejowego most. Dzięki niemu zwiększona została przepustowość całej linii Białystok – Warszawa. Tylko w tym roku PKP Polskie Linie Kolejowe wybudowały i zmodernizowały 150 mostów kolejowych miedzy innymi w Piszu nad rzeką Pisą, w Kępie Rzeczyckiej nad Sanem, pod Koninem na Kanale Grójeckim – powiedział Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych.
Na stacji w Małkini pasażerowie korzystają z drugiego nowego peronu. Ustawione są nowe wiaty, ławki, pojawiło się ledowe oświetlenie, nowy system nagłośnienia i tablice informacyjne Przebudowany obiekt jest dostosowany do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. W lutym, po otrzymaniu decyzji o pozwoleniu na użytkowanie, otwarte będzie przejście dla podróżnych. W ramach inwestycji, przebudowane i przygotowane do oczekiwań podróżnych zostały także przystanki Zaręby Kościelne, Kietlanka i Szulborze Wielkie.
Między stacjami Sadowne Węgrowskie a Czyżew na 35 km odcinku ułożono nowe tory i przebudowano obiekty inżynieryjne. Zmodernizowane zostały przejazdy kolejowo-drogowe. Zamontowano nowe rozjazdy, wyposażone w system elektrycznego ogrzewania, zapewniający sprawne kursowanie pociągów w warunkach zimowych. Na stacji w Małkini wybudowane zostało nowe lokalne centrum sterowania. W ramach inwestycji wybudowany zostanie wiadukt drogowy w Małkini w miejscu przejazdu kolejowo-drogowego Rozpoczęcie budowy planowane jest w połowie 2020 roku.
Po zakończeniu wszystkich prac i uzyskaniu wymaganych zgód na odcinku Sadowne – Czyżew pociągi pasażerskie pojadą 160 km/h a towarowe do 120 km/h. Sadowne – Czyżew, to kolejny modernizowany odcinek linii z Warszawy do Białegostoku. Wartość prac to 569 mln zł netto. Zakończenie wszystkich robót zaplanowano w II kwartale 2020 r.
Pierwotny, wcześniejszy termin zakończenia prac, został przesunięty w związku z trudnościami jakie napotkał wykonawca przy budowie mostu na Bugu oraz przy montażu nowego systemu sterowania ruchem kolejowym.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.