PKP Cargo do spółki z Węglokoksem chce kupić spółkę Port Gdański Eksploatacja. Jak udało nam się dowiedzieć, na krótkiej liście jest tylko jeden konkurent. Po co przewoźnikowi spółka portowa?
Zakup nie jest jeszcze pewny – zgodę na utworzenie wspólnego przedsiębiorcy PKP Cargo i Węglokoksu musi wydać Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Wniosek został złożony w tym miesiącu. Zbieranie ofert na zakup pakietu 99,91% akcji spółki Port Gdański Eksploatacja zarząd Morskiego Portu Gdańsk zakończył w czerwcu.
Port Gdański Eksploatacja jest portową spółką operatorską świadczącą usługi w zakresie przeładunków różnego rodzaju towarów pomiędzy morskimi i śródlądowymi środkami transportu (statek, barka), a lądowymi środkami transportu (samochody, wagony). Jak udało nam się dowiedzieć, oprócz oferty PKP Cargo i Węglokoksu Morski Port Gdańsk rozpatruje jeszcze ofertę maltańskiej spółki o rozproszonym kapitale. PKP Cargo wozi węgiel na zlecenie Węglokoksu już kilkadziesiąt lat. Rok temu spółki przedłużyły obowiązującą umowę dotyczącą współpracy do 31 grudnia 2018 r.
– Potencjalne nabycie 100% akcji w porcie Port Gdański Eksploatacja wzmocni pozycję PKP Cargo na rynku transportu, spedycji i logistyki. W tym celu utworzyliśmy z Węglokoksem konsorcjum, który również widzi duży potencjał w tej inwestycji – mówi rzecznik PKP Cargo Mirosław Kuk.
Jak wyjaśnił na dzisiejszym spotkaniu z dziennikarzami członek zarządu PKP Cargo ds. handlowych Jacek Neska, przejęcie portowej spółki pozwoliłoby PKP Cargo na przedstawienie klientom bardzo kompleksowej oferty – oprócz samego przewozu, również m. in. rozładunku i składowania. Wzrosłaby też elastyczność – transport odbywałby się w terminie dogodnym dla klientów. – Istotne jest to, że jest to port drobnicowy, w którym obsługuje się praktycznie wszystkie typy ładunków – wyjaśniał Neska.