Partnerzy serwisu:
Pasażer

Po 9 latach modernizacji linii Warszawa - Radom pojedziemy po niej 160 km/h

Dalej Wstecz
Data publikacji:
30-05-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Po 9 latach modernizacji linii Warszawa - Radom pojedziemy po niej 160 km/h
Fot. M. SzymajdaStacja kolejowa w Radomiu
PKP Polskie Linie Kolejowe potwierdziły, że od 11 czerwca pociągi po zmodernizowanych torach między Warszawą a Radomiem pomkną w końcu z prędkością 160 km/h. Sprawdziliśmy jak w związku z tym zmieni się rozkład jazdy pociągów.

– Od 11 czerwca, wraz z wprowadzeniem korekty rozkładu jazdy, pociągi na całym odcinku Warszawa Okęcie - Radom Główny pojadą z maksymalną prędkością 160 km/h – potwierdził Karol Jakubowski z biura prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Za nim o planie uruchomienia pociągów kursujących z prędkością 160 km/h poinformowało PKP Intercity.

– Wraz z czerwcową korektą rozkładu jazdy pociągi pomiędzy Warszawą a Radomiem przyśpieszą. 6 z 10 pociągów PKP Intercity osiągać będzie na tej trasie prędkość 160 km/h. Dzięki temu podróż będzie krótsza nawet o kilkanaście minut, a najkrótszy czas przejazdu między Radomiem a Warszawą Zachodnią wyniesie 54 minuty. To jest o 11 minut szybciej niż obecnie – napisała spółka.

Obecnie najszybsze pociągi IC kursują między Warszawą Gdańską (z uwagi na modernizację Warszawy Zachodniej pociągi nie docierają do Warszawy Centralnej) w 1 godzinę i 19 minut, natomiast najszybszy IC Orłowicz pokona tą trasę od 11 czerwca w 1 godzinę i 3 minut. Pozostałe pociągi, o których wspomina w komunikacie PKP Intercity, będzie kursować zaledwie kilka minut wolniej.

Tylko Flirty pojadą szybciej. Ale będzie ich sporo

Te szybsze pociągi, to zespoły trakcyjne ED160 Flirt z siedleckiej fabryki Stadlera, które mogą się rozpędzić do 160 km/h. Aby jeździć z taką prędkością potrzebują jednak drugiego maszynisty, bo chociaż posiadają na pokładzie urządzenia ETCS, to przy torach wciąż ich nie ma i nie wiadomo kiedy się pojawią. Kilka pociągów IC i TLK z Warszawy do Radomia nie przyspieszy, ponieważ brakuje dla nich nowoczesnych, szybkich lokomotyw. Te buduje Newag, ale i tak nie zostaną przeznaczone do obsługi linii nr 8.

Przyspieszenie większości pociągów IC na trasie Warszawa – Radom to też dobra wiadomość dla Kielczan. Pasażerowie, którzy z jakiegoś powodu nie wybiorą się z Krakowa do stolicy lub z powrotem przez Centralną Magistralę Kolejową, także odczują niewielką poprawę. IC Kolberg kursujący z Warszawy do Krakowa trasą przez Radom i Kielce pojedzie w 4 godziny, reszta pociągów IC na Flirtach – 4 godziny i 15 minut.

Szybciej pojadą także Koleje Mazowieckie

Czas przejazdu zmieni się także w wypadku czterech par przyspieszonych pociągów Kolei Mazowieckich z Warszawy Gdańskiej do Radomia (dwa z nich jadą dalej do Skarżyska-Kamiennej). Podwójna obsada maszynistów sprawi, że prowadzone lokomotywami Bombardier i wagonami piętrowymi Bombardiera i Pesy regionalne ekspresy osiągną stację w Radomiu w 1 godzinę i 13 minut, lub potrwa to kilka minut dłużej. Czas przejazdu pociągów osobowych między Warszawą a Radomiem nie zmieni się i nadal będzie wynosić około 1 godziny i 51 minut.

100 kilometrów linii, 9 lat prac

Termin realizacji modernizacji 100-kilometrowego odcinka linii kolejowej nr 8 od Warszawy Okęcia do Radomia, wraz z budową drugiego toru od Warki do Radomia, był przesuwany kilkakrotnie. W 2007 roku wieszczono koniec inwestycji (która wtedy jeszcze się nie rozpoczęła) na Euro 2012. W listopadzie 2010 roku minister infrastruktury Cezary Grabarczyk mówił już o roku 2014 r. Ostatecznie przebudowę rozpoczęto w roku 2014 od modernizacji stacji w Radomiu i przebudowy liniowych SRK. Rok później, w 2015 roku rozpoczęto prace na odcinku Warszawa Okęcie - Czachówek. Teraz, po 9 latach od wbicia łopaty, linia jest gotowa i można po niej kursować z prędkością 160 km/h na całym modernizowanym odcinku. Jeśli podzielić długość linii przez czas trwania inwestycji okaże się, że w rocznie modernizowano 11 kilometrów linii.

Nie oznacza to wszakże końca prac przy niej. Systemu ETCS/ERTMS, który miał być częścią inwestycji, nie ma na linii i nie wiadomo kiedy powstanie. W Radomiu powstanie też nowy przystanek, którego wcześniej nie zamierzano budować. Radom Wschodni - bo tak będzie się nazywać - ma ułatwić dotarcie do świeżo otwartego radomskiego lotniska.

Warszawa Centralna - Radom w jedną godzinę

Od 11 czerwca 2023 podróż Flirtem IC między Warszawą Zachodnią (z peronu 9 tej stacji) a Radomiem potrwa 54 minuty. Po zakończeniu remontu Warszawy Zachodniej pociągi te wrócą do Warszawy Centralnej (i Wschodniej). Czas przejazdu do Radomia z najważniejszej warszawskiej stacji powinien wynieść wtedy równo godzinę.





Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5