PKP Polskie Linie Kolejowe potwierdziły, że od 11 czerwca pociągi po zmodernizowanych torach między Warszawą a Radomiem pomkną w końcu z prędkością 160 km/h. Sprawdziliśmy jak w związku z tym zmieni się rozkład jazdy pociągów.
– Od 11 czerwca, wraz z wprowadzeniem korekty rozkładu jazdy, pociągi na całym odcinku Warszawa Okęcie - Radom Główny pojadą z maksymalną prędkością 160 km/h – potwierdził Karol Jakubowski z biura prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Za nim o planie uruchomienia pociągów kursujących z prędkością 160 km/h poinformowało PKP Intercity.
– Wraz z czerwcową korektą rozkładu jazdy pociągi pomiędzy Warszawą a Radomiem przyśpieszą. 6 z 10 pociągów PKP Intercity osiągać będzie na tej trasie prędkość 160 km/h. Dzięki temu podróż będzie krótsza nawet o kilkanaście minut, a najkrótszy czas przejazdu między Radomiem a Warszawą Zachodnią wyniesie 54 minuty. To jest o 11 minut szybciej niż obecnie – napisała spółka.
Obecnie najszybsze pociągi IC kursują między Warszawą Gdańską (z uwagi na modernizację Warszawy Zachodniej pociągi nie docierają do Warszawy Centralnej) w 1 godzinę i 19 minut, natomiast najszybszy IC Orłowicz pokona tą trasę od 11 czerwca w 1 godzinę i 3 minut. Pozostałe pociągi, o których wspomina w komunikacie PKP Intercity, będzie kursować zaledwie kilka minut wolniej.
Tylko Flirty pojadą szybciej. Ale będzie ich sporo
Te szybsze pociągi, to zespoły trakcyjne ED160 Flirt z siedleckiej fabryki Stadlera, które mogą się rozpędzić do 160 km/h. Aby jeździć z taką prędkością potrzebują jednak drugiego maszynisty, bo chociaż posiadają na pokładzie urządzenia ETCS, to przy torach wciąż ich nie ma i
nie wiadomo kiedy się pojawią. Kilka pociągów IC i TLK z Warszawy do Radomia nie przyspieszy, ponieważ brakuje dla nich nowoczesnych, szybkich lokomotyw.
Te buduje Newag, ale i tak nie zostaną przeznaczone do obsługi linii nr 8.
Przyspieszenie większości pociągów IC na trasie Warszawa – Radom to też dobra wiadomość dla Kielczan. Pasażerowie, którzy z jakiegoś powodu nie wybiorą się z Krakowa do stolicy lub z powrotem przez Centralną Magistralę Kolejową, także odczują niewielką poprawę. IC Kolberg kursujący z Warszawy do Krakowa trasą przez Radom i Kielce pojedzie w 4 godziny, reszta pociągów IC na Flirtach – 4 godziny i 15 minut.
Szybciej pojadą także Koleje Mazowieckie
Czas przejazdu zmieni się także w wypadku czterech par przyspieszonych pociągów Kolei Mazowieckich z Warszawy Gdańskiej do Radomia (dwa z nich jadą dalej do Skarżyska-Kamiennej). Podwójna obsada maszynistów sprawi, że prowadzone lokomotywami Bombardier i wagonami piętrowymi Bombardiera i Pesy regionalne ekspresy osiągną stację w Radomiu w 1 godzinę i 13 minut, lub potrwa to kilka minut dłużej. Czas przejazdu pociągów osobowych między Warszawą a Radomiem nie zmieni się i nadal będzie wynosić około 1 godziny i 51 minut.
100 kilometrów linii, 9 lat prac
Termin realizacji modernizacji 100-kilometrowego odcinka linii kolejowej nr 8 od Warszawy Okęcia do Radomia, wraz z budową drugiego toru od Warki do Radomia, był przesuwany kilkakrotnie. W 2007 roku wieszczono koniec inwestycji (która wtedy jeszcze się nie rozpoczęła) na Euro 2012. W listopadzie 2010 roku minister infrastruktury Cezary Grabarczyk mówił już o roku 2014 r. Ostatecznie przebudowę rozpoczęto w roku 2014 od modernizacji stacji w Radomiu i przebudowy liniowych SRK. Rok później, w 2015 roku rozpoczęto prace na odcinku Warszawa Okęcie - Czachówek. Teraz, po 9 latach od wbicia łopaty, linia jest gotowa i można po niej kursować z prędkością 160 km/h na całym modernizowanym odcinku. Jeśli podzielić długość linii przez czas trwania inwestycji okaże się, że w rocznie modernizowano 11 kilometrów linii.
Nie oznacza to wszakże końca prac przy niej. Systemu ETCS/ERTMS, który miał być częścią inwestycji, nie ma na linii i nie wiadomo kiedy powstanie. W Radomiu powstanie też nowy przystanek, którego wcześniej nie zamierzano budować.
Radom Wschodni - bo tak będzie się nazywać - ma ułatwić dotarcie do świeżo otwartego radomskiego lotniska.
Warszawa Centralna - Radom w jedną godzinę
Od 11 czerwca 2023 podróż Flirtem IC między Warszawą Zachodnią (z peronu 9 tej stacji) a Radomiem potrwa 54 minuty. Po zakończeniu remontu Warszawy Zachodniej pociągi te wrócą do Warszawy Centralnej (i Wschodniej). Czas przejazdu do Radomia z najważniejszej warszawskiej stacji powinien wynieść wtedy równo godzinę.