Na linię Lewki – Hajnówka po 25 latach wróciły pociągi pasażerskie. Mieszkańcy pięciu miejscowości zyskali dostęp do kolei, dzięki inwestycji ze środków Programu Operacyjnego Polska Wschodnia.
Jak informują PKP Polskie Linie Kolejowe, efektem inwestycji na linii nr 52 są szybsze podróże z Hajnówki do Białegostoku. Pasażerowie od stycznia mogą podróżować pociągami w relacjach: Białystok – Bielsk Podlaski – Lewki –Hajnówka, Bielsk Podlaski – Lewki – Hajnówka. Czas przejazdu najszybszego pociągu Białystok – Hajnówka to 80 min, natomiast Bielsk Podlaski – Hajnówka to 31 min.
– Krajowy program Kolejowy pozwala na równomierny rozwój połączeń kolejowych w całej Polsce. Wykorzystujemy m.in. środki Programu Operacyjnego Polska Wschodnia, by zwiększyć możliwości podróży i dostępność komunikacyjną mieszkańców województwa podlaskiego. Po 25 latach pociągiem będziemy podróżować na trasie Lewki – Hajnówka. Konsekwentnie budujemy kolej bezpieczną, komfortową i przewidywalną – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu.
Nowe połączenia to dostęp do kolei w pięciu lokalizacjach: Mikłaszach, Orlance, Morzu, Starym Berezowie i Chytrej. – PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zwiększają dostęp do kolei równomiernie w całym kraju, w dużych miastach i małych miejscowościach. Na linii z Lewek do Hajnówki przywracamy możliwość podróży koleją po 25 latach. Wykorzystaliśmy efektywnie środki unijnego Programu Operacyjnego Polska Wschodnia – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych.
Na trasie z Lewek do Hajnówki zbudowano nowy przystanek w Mikłaszach, a w Lewkach, Orlance, Morzu, Starym Berezowie i Chytrej nieczynne dotąd przystanki zostały przebudowane i będą dostępne dla wszystkich podróżnych. Zainstalowano nowe wiaty, oznakowania i gabloty informacyjne, a także stojaki na rowery. Wszystkie perony są wyższe, co ułatwi wsiadanie do pociągów, a dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się zbudowano pochylnie. Na całej długości 27- kilometrowej linii wymieniono tory i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Poziom bezpieczeństwa zwiększyła przebudowa 22 przejazdów kolejowo – drogowych.
Zmodernizowana została też stacja w Hajnówce – zbudowano 4 nowe, wygodne perony, przebudowany został układ torowy. W nowym miejscu przygotowano perony do obsługi pociągów przejeżdżających bezpośrednio z Bielska Podlaskiego. Nowe, komputerowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym i wyposażenie nastawni usprawnią przejazdy pociągów i bezpieczeństwo podróży.
Wartość inwestycji na linii kolejowej nr 52 z Bielska Podlaskiego do Hajnówki to ponad 88 mln zł netto. Modernizacja współfinansowana jest z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Początkowo zakończenie prac
zakładano na połowę 2019 roku ale inwestycja opóźniła się. W 2018 r.
udało się otworzyć linię dla pociągów towarowych.
W styczniu planowane jest także zakończenie modernizacji linii kolejowej nr 31 z Hajnówki, przez Czeremchę, do Siemiatycz. Na tej trasie zmodernizowano stacje w Siemiatyczach, Nurcu i Czeremsze oraz 7 przystanków. Pociągi na odcinek z Hajnówki do Czeremchy
wróciły z dużym opóźnieniem w sierpniu tego roku. Prowadzone nadal były prace związane z zabudową nowych, komputerowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym. W grudniu do użytku została oddana nowa nastawnia w Czeremsze.