Spółka zależna PLK za ponad 200 milionów złotych wykona roboty na trasie Kraków – Zakopane, między Skawiną a Suchą Beskidzką. Powstanie m.in. nowy przystanek Radziszów Centrum.
PLK podpisały umowę na zaprojektowanie i wykonanie prac na odcinku linii kolejowej nr 97 Skawina – Sucha Beskidzka oraz na zaprojektowanie robót dla budowy łącznicy w Kalwarii Zebrzydowskiej w ciągu linii nr 97 Skawina – Żywiec i nr 117 Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona – Bielsko-Biała. Zadanie zrealizuje spółka zależna PLK – Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie.
Otwarcie ofert w tym postępowaniu
nastąpiło jeszcze w lutym. Oferta PNiUIK wcale nie była najniższa (
zestawienie jest dostępne tutaj), ale PLK odrzuciła aż trzy oferty Trakcji PRKiI, Grupy Fewaterm oraz konsorcjum Swietelsky Rail – PKP Energetyka. Dzięki temu przetarg wygrał PNiUIK, który złożył ofertę korzystniejszą niż Torpol o zaledwie 0,85 punktu.
Oferta Trakcji została odrzucona ze względu na wycenienie części oferty na nieaktualnym formularzu rozbicia oferty cenowej. W ofercie konsorcjum Fewaterm i Rajbud zabrakło wielu dokumentów z zakresu rozbicia oferty cenowej. Swietelsky wycenił natomiast część oferty o 5 tysięcy złotych niżej, niż wymagała tego specyfikacja.
Warto przypomnieć, że w tym miesiącu PKP PLK wykluczyły z wartego ponad 200 milionów złotych przetargu na prace na linii 94
aż pięciu z siedmiu wykonawców. Tam również wykonawcy mieli problemy przede wszystkim z rozbiciem oferty cenowej. W związku z wykluczeniem wykonawców, jako najkorzystniejszą PLK
wybrały ofertę firmy Swietelsky. Poza tą firmą, jedyną ważną ofertę złożył PNiUIK.
Nowy przystanek Radziszów Centrum oraz 9 stacji z lepszą obsługą podróżnych
Dzięki inwestycji PLK, łatwiejszy dostęp do kolei zapewni nowy przystanek Radziszów Centrum. PLK zapewnia też, że podróżni, w tym osoby o ograniczonych możliwościach mobilnych, zyskają lepszą obsługę na stacjach: w Radziszowie, Leńczach, Kalwarii Zebrzydowskiej Lanckoronie, Stroniach, Stryszowie i na przystankach: Rzozów, Wola Radziszowska, Podolany, Przytkowice.
Perony będą przebudowane i wyposażone w nowe wiaty i ławki. Poprawi się oznakowanie i oświetlenie. W Kalwarii Zebrzydowskiej Lanckoronie kładka dla pieszych zapewni wygodniejsze i bezpieczniejsze dojście oraz łatwiejszy dostęp do pociągów – informuje PLK.
Skrócenie czasu przejazdu o kolejne kilka minut
Według informacji PLK, prace inwestycyjne na odcinku Skawina – Sucha Beskidzka umożliwią kilkuminutowe skrócenie czasu przejazdu na trasie Kraków – Zakopane. Nowe będą tu urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Wykonawca wymieni ponad 35 km torów. Przebudowanych będzie blisko 100 obiektów inżynieryjnych. Prace obejmą 6 mostów m.in. w Skawinie, Przytkowicach, Kalwarii Zebrzydowskiej. Wyremontowane zostaną dwa wiadukty w Woli Radziszowskiej i Stryszowie i kilkanaście przejazdów kolejowo-drogowych.
W ramach zadania na linii nr 97 zaprojektowana zostanie również
łącznica kolejowa w Kalwarii Zebrzydowskiej, między liniami: Skawina – Żywiec i Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona – Bielsko-Biała, która po realizacji ułatwiłaby ruch pociągów. Zakończenie prac na linii nr 97 Skawina – Sucha Beskidzka oraz zaprojektowanie budowy łącznicy w Kalwarii Zebrzydowskiej Lanckoronie, planowane jest w 2020 r.
Inwestycja na odcinku Skawina – Sucha Beskidzka (linia nr 97), realizowana jest ze środków budżetowych w ramach większego projektu o nazwie: „Prace na liniach do Zakopanego nr 97, 98 ,99, na odcinku Skawina – Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane” o wartości 950 mln zł netto.
W 2 h 15 min z Krakowa do Zakopanego
PLK informuje też, że po zakończeniu inwestycji zaplanowanych w Krajowym Programie Kolejowym na Zakopiance do 2023 r. czas przejazdu w relacji Kraków – Zakopane skróci się aż o ok. 1 h i 20 min, – z 3,5 godziny do 2 godzin 15 minut.
Już o około pół godziny ma być krótsza podróż na koniec 2017 r., dzięki obecnie realizowanym inwestycjom za 250 mln zł, czyli:
budowie łącznicy w Suchej Beskidzkiej za ponad 36 mln zł netto oraz
łącznicy Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki za 210 mln zł netto.