– Rynek produkcji kolejowej nawierzchni drewnianej jest ustabilizowany. Według mnie powinien on funkcjonować na podobnym lub trochę wyższym poziomie jeszcze kilkanaście lat. Nie ma natomiast takiej tendencji, że będzie on się dynamicznie i gwałtownie rozwijał – mówi "Rynkowi Kolejowemu" Zenon Charczuk, prezes Nasycalni Podkładów w Pludrach.
Wiadomo, że podkłady drewniane są wypierane przez strunobetonowe. Jednak przewagę tych pierwszych nad tymi drugimi widzę przynajmniej w czterech obszarach. Po pierwsze – ekologia. Podkłady drewniane są łatwe do utylizacji. Drugą ich przewagą jest cena. Każdy podkład strunobetonowy kosztuje ponad 100 zł, natomiast te wykonane z drewna mają cenę poniżej tej kwoty. Oczywiście, są też różnice pod względem twardości i jakości. Dąb jest twardszy i droższy, sosna jest drewnem miękkim i tańszym. Trzecią kwestią jest fakt, że podkłady drewniane są elastyczne. Neutralizują one różnorakiego rodzaju napięcia, naprężenia, drgania, amortyzując je i mogą być układane na każdym podłożu bez wymagania stosowania dodatkowych elementów uelastyczniających torowisko. Nadają się zatem na tereny pogórnicze, tam gdzie występują szkody, tąpnięcia oraz na tereny górskie. Podkład strunobetonowy jest natomiast sztywny. Jeśli pęka, nie spełnia wówczas już swojej funkcji, w przeciwieństwie do podkładu wykonanego z drewna. Oczywiście, na liniach głównych, dla szybkich pociągów używane będą podkłady strunobetonowe. Natomiast na liniach przemysłowych, bocznicach hut i kopalń, wciąż będą wykorzystywane podkłady wykonywane przy użyciu tradycyjnej techniki. Czwartą zaletą podkładów drewnianych jest łatwość, z jaką można dokonywać ich wymiany przy remontach i naprawach torowisk. Przy jakimkolwiek wypadku, wykolejeniu, jeśli w torze zabudowano podkłady strunobetonowe, ilość uszkodzonych sztuk jest zazwyczaj znaczna. Jednak, gdy jest to linia z podkładami drewnianymi, przeważnie tylko niektóre z nich muszą zostać w takich przypadkach wymienione - uważa Zenon Charczuk.
Więcej inormacji w wakacyjnym numerze "Rynku Kolejowego". Zapraszamy do Empików lub prenumeraty. Prenumerując „Rynek Kolejowy” oszczędzasz 15%!
Szczegółowy spis treści numeru wakacyjnego znajduje się tutaj.