Marszałek Adam Struzik odebrał dziś w imieniu województwa dwa spalinowe wagony motorowe SA135, które wyprodukowała Pesa Bydgoszcz. Będą jeździć na trasie Nasielsk-Sierpc-Płock-Kutno. Koszt zakupu pojazdów to 13,5 mln zł.
– Nieustannie dbamy o zwiększenie komfortu podróży pociągami Kolei Mazowieckich. Rozwój taboru kolejowego naszej spółki to jedno z najważniejszych zadań Samorządu Województwa Mazowieckiego. Dlatego cieszę się, że na płockie trasy wyjadą nowoczesne szynobusy. Mam nadzieję, że podróż pociągami klimatyzowanymi, monitorowanymi, przystosowanymi do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz matek z dziećmi będzie dla wszystkich pasażerów bardzo komfortowa i bezpieczna – powiedział podczas uroczystego przekazania pojazdów Adam Struzik, marszałek województwa mazowieckiego. Otrzymał on od bydgoskiego producenta niespodziankę – model przekazanego pojazdu trakcyjnego.
Oprócz Adama Struzika w imprezie wzięli udział wicemarszałek Krzysztof Grzegorz Strzałkowski, Waldemar Kuliński - przewodniczący rady nadzorczej Kolei Mazowieckich oraz przedstawiciele zarządu Kolei Mazowieckich z Prezesem Arturem Radwanem na czele. Ze strony Pesy pojazd przekazał wiceprezes Jerzy Berg.
– Mamy ogromną satysfakcję, że konsekwentne unowocześnianie taboru Kolei Mazowieckich odbywa się przy tak znaczącym udziale Pesy Bydgoszcz. Przypomnę, że w barwach KM jeżdżą już nasze elektryczne Elfy, a obecnie przekazujemy kolejne pojazdy na linie niezelektryfikowane. Dzięki naszemu dużemu doświadczeniu w produkcji jednostek spalinowych wiem, że przekazywane dziś pojazdy typu 214 Mb są dopracowane i sprawdzone, a pasażerom życzę wiele satysfakcji z podróżowania - powiedział Berg. Oprócz obsługi trasy Nasielsk – Sierpc – Płock – Kutno, nowe pojazdy, ze względu na niskie koszty eksploatacyjne i wymagania techniczne, mogą być wykorzystywane na liniach niezelektryfikowanych i trasach mniej obciążonych, np. na linii do Ostrołęki. W każdym wagonie motorowym jest 68 miejsc siedzących. Dodatkowo wszystkie pojazdy są wyposażone w klimatyzację. Znajduje się w nich także zamknięty system WC oraz przewijaki dla niemowląt. Wagony silnikowe są dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.
- To czwarty kupiony przez nas nowoczesny wagon silnikowy. W ciągu najbliższych trzech lat chcemy całkowicie odnowić nasz tabor w tym zakresie. Oceniamy, że w sumie potrzebujemy do tego siedmiu pojazdów – chyba że Urząd Marszałkowski zleci nam obsługę kolejnych linii – powiedział „Rynkowi Kolejowemu” członek zarządu Kolei Mazowieckich Czesław Sulima.
– Z roku na rok park taborowy Kolei Mazowieckich powiększa się o kolejne nowoczesne pojazdy szynowe. To priorytet naszej działalności. Realizacja inwestycji jest możliwa m.in. dzięki wsparciu ze strony samorządu Województwa Mazowieckiego. Wdrożone dzisiaj do eksploatacji dwa nowe autobusy szynowe to przede wszystkim większy komfort podróży dla naszych pasażerów. Dzięki nim będą mogli szybko i bezpiecznie dotrzeć do pracy czy szkoły– dodaje Artur Radwan Prezes Zarządu Spółki
Dostarczone Kolejom Mazowieckim pojazdy wyposażone są m. in. w monitoring, kamery spełniające funkcje lusterek bocznych oraz kamery czołowe. Pojazdy posiadają także wbudowany system zliczania pasażerów, GPS oraz czujniki dymu z sygnalizacją pożarową. W kabinie maszynisty zainstalowany został system rozgłoszeniowy umożliwiający porozumiewanie się z pasażerami. Nie zapomniano o udogodnieniach dla pasażerów – uchwytach na rowery, rozkładanych stolikach, czy nowoczesnej toalecie. Pojazdy SA135 typu 214 Mb wyposażone są w silniki spalinowe nowej generacji spełniające normę EURO3b. Charakteryzują się mniejszą emisją substancji szkodliwych do atmosfery. Całkowita długość pojazdu to 24,5 m, a maksymalna prędkość – 120 km/h. Przedstawiciele Kolei Mazowieckich podkreślają, że zakup szynobusów to w dłuższej perspektywie oszczędność dla spółki. Przejazd pojedynczego szynobusu jest bowiem znacznie tańszy, co ma duże znaczenie w przypadku linii o mniejszym natężeniu. Umowa na dostawę dwóch SA135 została podpisana w lipcu. Koszt wyniósł 13,5 mln zł, z czego 7,3 mln zł pochodzi z dotacji rządowej, a 6,2 mln zł ze środków samorządu województwa mazowieckiego.