PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały o zwiększeniu zakresu modernizacji linii Grabowno Wielkie – granica woj. dolnośląskiego przed Zdunami do 155 mln zł. Dzięki dodatkowym 42 mln zł na wszystkich, siedmiu stacjach i przystankach przebudowane zostaną perony, będzie kompleksowa wymiana sieci i remont wiaduktów. Finansowanie jest zapewnione ze środków budżetowych.
Przed rokiem PKP PLK
podpisały umowę z Torpolem na modernizację linii kolejowej nr 281 na odcinku Grabowno Wielkie – Zduny. Prace miały zakończyć się w II kwartale 2018 roku i
kosztować 138,7 mln zł brutto. W grudniu
pisaliśmy o dodatkowym zamówieniu z tzw. wolnej ręki na prace dodatkowe dla Torpolu, warte ok. 20 mln złotych. W grudniu na odcinek Wrocław – Milicz
mają wrócić pociągi.
Teraz PKP PLK informuje, że ogółem wyda na modernizację linii dodatkowe 42 miliony złotych. Zakończenie modernizacji odcinka Grabowno Wielkie – granica województwa dolnośląskiego, w zwiększonym zakresie, przewidywane jest do listopada.
Co w pracach dodatkowych?
Inwestor informuje, że dodatkowe środki umożliwią kompleksową wymianę sieci trakcyjnej na całej długości 40-kilometrowego odcinka linii. Obiekty inżynieryjne, wiadukty i przepusty, zostaną wyremontowane. – Odnowione, wzmocnione obiekty pozwolą na prowadzenie ciężkich składów pociągów towarowych o nacisku do 221 kN/oś. Jest to istotne, gdyż linia Grabowno Wielkie – granica województwa dolnośląskiego, to odcinek trasy przeznaczonej do przewozów dużych, ponadnormatywnych ładunków z Wrocławia w kierunku północnym – czytamy w informacji.
PLK dodaje, że modernizacja urządzeń sterowania ruchem kolejowym w Grabownie Wielkim umożliwi prowadzenie ruchu pociągów i zabezpieczenie trasy na odcinku Grabowno Wielkie – Milicz. Podniesiony zostanie poziom bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych. 19 przejazdów otrzyma nową nawierzchnię drogową, zainstalowane będzie nowe oświetlenie. Na 12 przejazdach będą zamontowane nowe urządzenia zabezpieczające i monitorujące. Usprawnienie i podniesienie poziomu bezpieczeństwa ruchu zapewnią również przebudowane urządzenia przewodowej i radiowej łączności kolejowej.
Przebudowa za półmetkiem
Inwestycja jest opóźniona względem pierwotnego harmonogramu. Jak informuje PLK, przygotowany jest peron w Grabownie oraz część prac związanych z budową mijanki w Bukowicach Trzebnickich. Na odcinku 30 km wymieniono tor i ustawione zostały konstrukcje wsporcze sieci trakcyjnej. Stoją już nowe maszty telekomunikacyjne. Kończą się prace przy trasach kablowych dla urządzeń zabezpieczających i telekomunikacyjnych oraz prace związane z odwodnieniem.
Jak podaje PLK, głównym efektem prac będzie podniesienie prędkości pociągów 80-120 km/h oraz zwiększona przepustowość i podniesiony poziom bezpieczeństwa ruchu. Na wszystkich stacjach i przystankach Grabowno Wielkie, Bukowice Trzebnickie, Krośnice, Milicz, Wierzchowice, Rakoniewice Milickie, Cieszków przebudowane zostaną perony. Będą przystosowane dla obsługi podróżnych z ograniczonymi możliwościami poruszania się. Przewidziano wyposażenie obiektów w wiaty, tablice informacyjne oraz oświetlenie. Przebudowywana, z dostosowaniem dla potrzeb wymijania się pociągów, jest stacja Bukowice Trzebnickie.