Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

PLK znów buduje przystanek kolejowy w lesie

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
31-10-2023
Ostatnia modyfikacja:
31-10-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na budowę nowego przystanku przy linii kolejowej nr 8 na odcinku między Kielcami a Krakowem. To kolejna inwestycja z programu przystankowego której zasadność budzi poważne wątpliwości.

Nowa inwestycja PKP PLK została ogłoszona - jak cały program - pod szyldem walki z wykluczeniem komunikacyjnym. - Każdy nowy przystanek to poprawa komfortu życia i przemieszczania się dla setek ludzi - zachwala w komunikacie prezes Ireneusz Merchel. 

Przystanek... już jest blisko 

Czy tak jest w istocie? Mnichów jest wsią zamieszkaną przez mniej niż tysiąc mieszkańców. Mimo położenia tuż przy zjeździe z drogi ekspresowej, na stronie starostwa trudno znaleźć informacje o jakichkolwiek połączeniach autobusowych do Kielc i Jędrzejowa. Przejazd do stolicy powiatu samochodem zajmuje ok. 9 minut, rowerem - mniej niż pół godziny. 


Fot. openrailwaymap.org
Co jednak bardziej istotne, nowy przystanek kolejowy przy linii nr 8 znajdzie się ok. 2 kilometrów na zachód od serca wsi. W podobnej odległości, ale na północ od niej, znajduje się już przystanek Miąsowa, przy którym zatrzymują się pociągi Polregio. Kilkanaście razy dziennie można stąd pojechać do Kielc i Sędziszowa, są również kursy do Krakowa, Katowic i Buska-Zdroju. Z przystanku według danych UTK korzystało ponad 150 osób dziennie. 

Dlaczego nowy przystanek zostanie zbudowany w tym miejscu? Nie wiadomo. Jak wielokrotnie pisaliśmy, program przystankowy, jako projekt polityczny, nigdy nie miał żadnych ustalonych kryteriów lokalizacji ani konkretnych, mierzalnych efektów które mają wynikać z zaangażowanych środków finansowych. Nie liczono zatem kosztu pozyskania pasażera, alternatywnej możliwości zapewnienia transportu autobusowego czy też kosztów zatrzymania pociągów i wydłużenia czasu przejazdu dla obecnych pasażerów. 

Warto również zwrócić uwagę, że przystanek powstanie na odcinku linii nr 8, który od lat przeznaczony jest do gruntownej modernizacji. W kolejnych latach spada ona jednak z listy priorytetów.

Dwa perony i przebudowa przejazdu


PKP PLK nie poinformowała, ile szacuje wydać na budowę nowego przystanku. Jednak biorąc pod uwagę, że inwestycja zakłada budowę dwóch peronów, chodników i parkingu oraz podniesienie kategorii przejazdu, będzie to nawet kilkanaście milionów złotych. PLK zapewnia za to, że na peronach będą też wiaty, ławki, tablice informacyjne i system nagłośnienia. 

Ze względu na konieczność wykonania projektu, na otwarcie nowego przystanku poczekamy aż do drugiej połowy 2025 roku. PKP PLK nie podała jeszcze, jakie utrudnienia w ruchu pociągów spowoduje tym razem budowa przystanku. 
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Teren pod budowę przystanku Radom Wschodni przygotowany

Infrastruktura

Teren pod budowę przystanku Radom Wschodni przygotowany

Jakub Madrjas 28 listopada 2023

Jednak będzie ETCS na linii radomskiej? Jest przetarg, ale...

Infrastruktura

Jest przetarg na stację Kielce. Tylko jeden peron

Infrastruktura

PLK: Pociągi między Sędziszowem a Kozłowem przyspieszą do 140 km/h

Infrastruktura

Zobacz również:

Teren pod budowę przystanku Radom Wschodni przygotowany

Infrastruktura

Teren pod budowę przystanku Radom Wschodni przygotowany

Jakub Madrjas 28 listopada 2023

Jednak będzie ETCS na linii radomskiej? Jest przetarg, ale...

Infrastruktura

Jest przetarg na stację Kielce. Tylko jeden peron

Infrastruktura

PLK: Pociągi między Sędziszowem a Kozłowem przyspieszą do 140 km/h

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5