PKP Polskie Linie Kolejowe SA otrzymają niemal 2 mld zł kredytu od Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Kwota ta wspomoże modernizację linii kolejowej nr 8 na odcinku Skarżysko-Kamienna – Kielce Główne – Kozłów. Trasa, która łączy Świętokrzyskie na osi północ – południe, zyska nowe możliwości transportu ludzi i towarów. Przebudowa obejmie perony, tory, sieć trakcyjną i system sterowania ruchem pociągów, powstaną też nowe wiadukty i przejścia podziemne. Efektem będzie skrócenie czasu przejazdu i ułatwienie dostępu do pociągów dla tysięcy podróżnych w regionie – zapowiada zarządca infrastruktury.
Umowa podpisana przez PLK SA z EBI zakłada udzielenie kredytu w wysokości do 450 mln euro (przeszło 1,9 mld zł) na modernizację linii kolejowej 8 na odcinku Skarżysko-Kamienna – Kielce Główne – Kozłów. Strategiczna inwestycja dla województwa świętokrzyskiego będzie polegać na całkowitej przebudowie i unowocześnieniu infrastruktury kolejowej na najważniejszej trasie w regionie, która komunikuje Kielce z Krakowem, Łodzią, Radomiem i Warszawą, a także pełni istotną rolę w przewozie towarów w tej części Polski.
W ramach podzielonego na mniejsze etapy zadania zostaną wymienione tory, sieć trakcyjna i system sterowania ruchem pociągów. Powstaną nowoczesne perony na stacjach i przystankach, które będą w pełni dostępne dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Zostaną wybudowane nowe skrzyżowania bezkolizyjne, a wzrost bezpieczeństwa zapewni również wymiana urządzeń na przejazdach kolejowo-drogowych. Dzięki podniesieniu prędkości pociągów do 120 km/h, a także dobudowie dodatkowych torów na stacjach, zwiększy się przepustowość tego odcinka.
– Rozwój nowoczesnej sieci transportowej to jeden z kluczowych kierunków inwestycyjnych Europejskiego Banku Inwestycyjnego w Polsce. Na ten cel przeznaczyliśmy już w sumie ponad 35 miliardów euro od początku działalności w kraju. Rozbudowa połączeń kolejowych jest szczególnie ważna, ponieważ przyczynia się do poprawy mobilności i rozwoju regionalnego, działając jednocześnie na rzecz klimatu i środowiska. EBI i PLK SA łączy wieloletnie partnerstwo na rzecz zrównoważonych połączeń kolejowych w Polsce. Najnowsza umowa pozwoli usprawnić połączenia pasażerskie i przewóz towarów na południu Polski, a wkrótce spodziewamy się kolejnych odsłon naszej współpracy – mówi wiceprezes EBI prof. Teresa Czerwińska.
W 2024 r. Grupa EBI przeznaczyła ponad 1,3 mld euro na inwestycje transportowe na poziomie lokalnym, regionalnym i krajowym w Polsce, co stanowi ponad 20% łącznego finansowania. Kredytowanie EBI dla PLK SA w ramach ponad 20 zawartych dotychczas umów przekracza 4,6 mld euro, a przewidywane dalsze finansowanie dla nowych projektów kolejowych sięga kolejnych 1,3 mld euro.
– Kontynuujemy wzmacnianie polskiej gospodarki poprzez nowe, wielomiliardowe inwestycje w kolej. Aktywnie korzystamy z zewnętrznych źródeł finansowania, czego przykładem jest dzisiejsza umowa z EBI. W ostatnim czasie PLK SA uruchomiły przetargi o wartości niemal 30 mld zł – mówi Małgorzata Kuczewska-Łaska, członek zarządu i dyrektor ds. finansowych PKP PLK.
Projekt „Prace na linii kolejowej nr 8 na odcinku Skarżysko-Kamienna – Kielce – Kozłów” obejmuje modernizację kluczowego dla regionu szlaku transportowego. Zadanie podzielone jest na trzy etapy. Na odcinki Skarżysko-Kamienna – Tumlin i Sitkówka Nowiny – Kozłów gotowa jest już dokumentacja projektowa, która powstała przy współfinansowaniu Unii Europejskiej, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zarządca przygotowuje się do opracowania projektu dla odcinka Sitkówka Nowiny – Tumlin, obejmującego również stację Kielce Główne.
W listopadzie 2024 roku rozpoczęto
prace na południowym odcinku linii 8 (Sędziszów – Kozłów). Zadanie za przeszło 300 mln zł to modernizacja 11 km torów, wraz ze stacją w Kozłowie oraz przystankiem w Klimontowie i będzie gotowe w 2027 roku. Rok później mają zostać zakończone roboty na północnym odcinku tej linii kolejowej,
między Skarżyskiem-Kamienną a Tumlinem (trwa procedura przetargowa). Ten fragment inwestycji ubiega się również o współfinansowanie przez Unię Europejską w ramach programu „Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej”. Całość zadania została wpisana do Krajowego Programu Kolejowego z datą realizacji do 2032 roku.