19 maja 2011 roku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Centrum Realizacji Inwestycji Oddział w Szczecinie ogłosił przetarg na wykonanie studium wykonalności dla realizacji zadania „Modernizacja Estakady Kolejowej w Gorzowie Wlkp.”.
Głównym celem studium będzie opracowanie dokumentacji przedprojektowej niezbędnej dla przygotowania i realizacji inwestycji. Studium wykonalności będzie zawierać analizy stanu istniejącego, propozycje modernizacyjne i wybór opcji wraz z uzasadnieniem wyboru oraz analizę środowiskową, określającą wpływ poszczególnych wariantów modernizacji na środowisko.
Zgodnie z założeniami rozpatrywane będą trzy warianty modernizacji:
- utrzymanie obecnych parametrów i funkcji eksploatacyjnych estakady,
- podniesienie prędkości do 120 km/h dla autobusów szynowych, 100 km/h dla pasażerskiego taboru klasycznego i 70 km/h dla ruchu towarowego (obecnie 40 km/h) przy pozostawieniu jednego toru na estakadzie,
- uzyskanie podanych wyżej parametrów z przywróceniem ruchu dwutorowego na estakadzie.
Koszt opracowania studium wykonalności szacujemy na 2,7 mln zł. Ĺšródło finansowania: fundusz kolejowy oraz środki własne PKP PLK. Oferty należy składać do 22 czerwca 2011r.
Estakada Kolejowa w Gorzowie Wlkp. została zbudowana w latach 1910-1914. Dzięki niej można było bezkolizyjnie przeprowadzić ruch kolejowy przez centrum miasta. Estakada ma 2116 m długości. Pierwotnie ułożono na niej dwa tory. W latach 1977-1978, dla zwiększenia skrajni w związku z przejazdem przez Gorzów Wlkp. wagonów produkowanych w NRD dla ZSRR, dokonano rozsunięcia na zewnątrz osi torów. Naruszyło to konstrukcję estakady. Dla uniknięcia większych zniszczeń jeden tor rozebrano, a drugi przesunięto bliżej środka estakady. Estakada Kolejowa wpisana jest do rejestru zabytków.