PKP PLK ogłosiły przetarg na długo wyczekiwaną modernizację linii kolejowej nr 356, na odcinku od stacji Wągrowiec do granicy województw wielkopolskiego oraz kujawsko-pomorskiego. Inwestycja obejmie swoim zakresem całkowitą wymianę torowiska, modernizację przystanków i stacji, w tym budowę dwóch mijanek, a także wykonanie zupełnie nowego przystanku Wągrowiec Południowy.
Będzie to więc kontynuacja prac sprzed kilku lat, podczas których zmodernizowano odcinek od Poznania do Wągrowca. Inwestycja przyniosła ogromne wzrosty liczby przewożonych pasażerów, przez co omawiany odcinek jest jedną z najlepszych spalinowych linii w kraju (pod kątem potoków pasażerskich). Niestety modernizacja nie poprawiła przepustowości szlaku, który obecnie jest już na wyczerpaniu. Przetarg na dokończenie modernizacji linii 356 ma pomóc rozwiązać tę sytuację, o czym w kolejnych akapitach.
120 km/h i tor bezstykowy
Zadanie obejmuje
modernizację 26-kilometrowego odcinka linii, od 52,4 do 78,392 kilometra trasy. Do tego przewidziano również wykonanie prac utrzymaniowych tuż przed stacją w Wągrowcu. Inwestycja ma pozwolić na rozpędzanie się pociągów pasażerskich do prędkości 120 km/h oraz towarowych do prędkości 80 km/h.
Dopuszczalny nacisk na oś to 22,5 tony a trasa ma być też przygotowana do przyjmowania 600-metrowych pociągów towarowych. W ramach prac obecne torowisko zostanie wymienione na tor bezstykowy.
Dwie nowe mijanki
Zaplanowano przebudowę obecnego przystanku Roszkowo Wągrowieckie na mijankę, co ma poprawić słabą przepustowość całego odcinka od Wągrowca do Poznania. W ramach tych działań zostanie dobudowany tor nr 2 oraz peron wyspowy o długości 100 metrów, który zostanie ulokowany pomiędzy torami nr 1 i nr 2. Jego wysokość to 55 centymetrów a szerokość wyniesie od 6,3 do 7,2 metra. Wykonawca ma także zachować 50-metrową rezerwę terenową pod przyszłą rozbudowę peronu.
Podobne działania zaplanowano na przystanku Grylewo, który także zostanie przebudowany na mijankę, co będzie możliwe poprzez dobudowę toru nr 3 oraz peronu wyspowego o długości 100 metrów, szerokości 7 metrów oraz wysokości 55 centymetrów. Przewidziano rezerwę na wydłużenie peronu o kolejne 50 metrów.
Wągrowiec doczeka się nowego przystanku kolejowego
W Wągrowcu powstanie długo oczekiwany przystanek, obecnie roboczo nazywany Wągrowiec Południowy. Zostanie on ulokowany w rejonie skrzyżowania ulic Gnieźnieńskiej i Jankowskiej i będzie miał 100 metrów długości oraz 55 cm wysokości.
W Kobylcu, Laskownicy oraz na przystanku Panigródz przewidziano modernizację obecnych peronów do długości 100 metrów oraz wysokości 55 centymetrów. Przystanek Panigródz zostanie również przesunięty o 1,5 kilometra na wschód w stosunku do obecnej lokalizacji.
Zupełnie nowy układ torowy zostanie wykonany na stacji Gołańcz, gdzie założono także budowę dwukrawędziowego peronu pomiędzy torami nr 1 i 3. Jego długość wyniesie 100 metrów.
Ławki, wiaty, urządzenia sterowania ruchem kolejowym i przejazdy przez tory
Każdy z peronów zostanie wyposażony w elementy małej infrastruktury, jak kosze na śmieci, wiaty przystankowe, ławki dla podróżnych czy tablice rozkładowe.
Prace obejmą także systemy sterowania ruchem kolejowym, wymianę nawierzchni na przejazdach kolejowo-drogowych czy modernizację obiektów inżynieryjnych.
Do Wągrowca pociągiem, dalej autobusem
PKP PLK wskazują, że w trakcie prac nie może dochodzić do długotrwałych zamknięć torowych odcinka Poznań – Wągrowiec. Autobusowa komunikacja zastępcza zostanie za to wprowadzona na odcinek od Wągrowca do granicy województwa, choć PLK chcą, żeby prace pozwalały na etapowe przywracanie ruchu kolejowego.
Budowa mijanki Roszkowo oraz nowego przystanku w Wągrowcu mają zapewniać ciągły ruch pociągów, a ewentualne zamknięcia szlaku są dozwolone poza godzinami kursowania pociągów, a więc de facto w godzinach nocnych.
14 miesięcy na wykonanie prac inwestycyjnych
Wykonanie przedmiotu umowy ma zostać zrealizowane w ciągu 18 miesięcy od dnia jej podpisania, natomiast właściwe prace budowlane mają zostać zakończone w ciągu 14 miesięcy od dnia zawarcia umowy.
Inwestycja jest współfinansowana ze środków unijnych z programu
Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027.
Docelowo do Bydgoszczy. Kiedy? Nie wiadomo
Docelowo omawiany odcinek ma być elementem alternatywnego połączenia Poznania z Bydgoszczą przez Wągrowiec, Kcynię oraz (prawdopodobnie) Nakło nad Notecią. Jak na razie nie wiemy jednak, co z rewitalizacją dalszego odcinka tej trasy, od granicy województw do Kcyni i dalej do Nakła bądź trasą przez Szubin do samej Bydgoszczy. Bez rewitalizacji i modernizacji tego odcinka nie uda się uruchomić wspomnianych połączeń.
Kilka miesięcy temu przedstawicielka samorządu województwa kujawsko-pomorskiego
wspominała, że region nie ma środków unijnych na modernizację swojego odcinka trasy, natomiast zamierza współpracować z PKP PLK przy rewitalizacji odcinka “metodą gospodarską”.