PKP Polskie Linie Kolejowe odpowiadają na opinie dotyczące stanu linii kolejowej 209 z Bydgoszczy do Chełmży i zapowiadają poprawę jej parametrów jeszcze w 2021 roku, pomimo tego, że kujawsko-pomorski marszałek wstrzymał na niej ruch pociągów pasażerskich.
Uwagi dotyczące stanu regionalnej linii, po której od połowy grudnia, za decyzją marszałka, nie jeżdżą pociągi, przesłało do nas Stowarzyszenie na rzecz rozwoju transportu publicznego z Koronowa. Stowarzyszenie nie tylko krytykuje marszałka za likwidację pociągów, ale zwraca też uwagę na pogarszający się stan linii i brak mijanek, które umożliwiłyby poprawienie oferty między Bydgoszczą a Unisławiem i Chełmżą.
Źle zlokalizowane mijanki?
Stowarzyszenie zwraca uwagę na fakt, że na części linii prędkość drogowa spadła do 60 km/h, ze względu na zły stan podkładów. Zwraca uwagę na rozmieszczenie mijanek.
Linia kolejowa nr 209 w czasie kiedy była odtwarzana w 2008r. nie dawała perspektyw na ułożenie cyklicznego (co 60min w obu kierunkach) rozkładu jazdy pociągów. Odtworzona mijanka w Unisławiu Pom. dzieli odcinek Bydgoszcz Gł. – Chełmża w proporcjach 2/3 do 1/3 – pisze stowarzyszenie i ocenia, że taki stan uniemożliwia zwiększenie liczby pociągów na linii, a także utrudnia zorganizowanie skomunikowań w Chełmży, dla linii 207.
Organizacja zwraca też uwagę, że stacja Bydgoszcz Wschód po gruntownej modernizacji przeprowadzonej w ostatnich kilku latach utrwaliła szkodliwy dla rozwoju ruchu pociągów regionalnych układ połączeń torowych. Jego główna wada polega na tym, iż każdy pociąg jadący z kierunku Chełmży na stacji Bydgoszcz Wsch. przyjmowany jest na tor główny linii magistralnej nr 18 z Torunia, a nie na tor dodatkowy, ponieważ tego, podobnie jak urządzeń srk na stacji, nie odbudowano. To drugie, zdaniem stowarzyszenia, uniemożliwia stworzenie zdalnej mijanki na stacji Bydgoszcz Fordon, która mogłaby pomóc w ruchu na lokalnej linii Bydgoszcz - Chełmża. Do sprawy obszernie odniósł się zarządca infrastruktury – PKP PLK.
PLK: możemy się zastanowić jak podnieść przepustowość linii, prędkość zostanie podwyższona
Na wstępie zarządca zwraca uwagę, że nigdy nie wpłynął do niego wniosek od urzędu marszałkowskiego o zwiększenie przepustowości linii Bydgoszcz – Chełmża. PLK zapewnia, że jeżeli pojawi się takie zainteresowanie, PLK przeanalizują możliwości dostosowania linii do potrzeb organizatora transportu. W odpowiedzi na pismo stowarzyszenia PLK informuje, że usytuowanie mijanki na stacji Bydgoszcz Fordon – zaledwie 5 kilometrów od stacji węzłowej – byłoby rozwiązaniem nieusprawniającym ruchu pociągów. Zdaniem PLK optymalnym rozwiązaniem byłoby usytuowanie mijanki po środku szlaku Bydgoszcz Wschód – Unisław, czyli w okolicach przystanku Ostromecko. To jednak pieśń przyszłości.
– Linia Chełmża – Bydgoszcz jest bezpieczna i gwarantuje dobre przewozy pasażerskie z prędkością od 60 do 80 km/h. Najwyższa prędkość jest na ponad 16 km z 29 km trasy. Na linii dla podróżnych dostępnych jest 12 przystanków i stacji. W drugiej połowie roku zaplanowano prace, których efektem będzie poprawa parametrów i likwidacja ograniczeń prędkości. Po pracach pociągi na całej linii pojadą z prędkością 80 km/h – zapowiedziały prace PKP PLK.
Zarządca dodaje ponadto, że w ramach przygotowań PLK do nowej perspektywy, jednym z projektów wskazywanych przez Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego do realizacji w ramach RPO była inwestycja na linii kolejowej nr 209 Bydgoszcz Wschód – Chełmża. W korespondencji Urząd Marszałkowski nie wskazał jednak tego zadania jako priorytetowego.
Więcej informacji na temat linii, na której obecnie nie kursują pasażerskie pociągi,
PKP PLK przedstawiła tutaj.