Zgodnie z oczekiwaniami branży przedstawionymi podczas Kongresu Kolejowego, Ministerstwo Infrastruktury i PKP PLK zaprezentowały plan przetargów do ogłoszenia do końca 2021 roku. Opiewa on na kwotę ponad 17 mld zł.
Podczas niedawnego Kongresu Kolejowego uczestnicy rynku wykonawców
apelowali o większą przewidywalność zamówień publicznych do ogłoszenia w sektorze kolei. Dziś Ministerstwo Infrastruktury i PKP PLK, wychodząc naprzeciw tym oczekiwaniom, zaprezentowały plan przetargów do ogłoszenia do końca 2021 roku. – Dostrzegliśmy kolejność działań wyprzedzających. Musimy wspólnie z branżą przygotowywać się do nowej perspektywy unijnej, aby nie było przestoju w ogłaszaniu postępowań przetargowych – podkreślił wiceminister Andrzej Bittel.
Większość w II połowie 2021 roku
– Przetargi będziemy ogłaszać systematycznie. W przyszłym roku ogłosimy przetargi w ramach Krajowego Programu Kolejowego na kilka miliardów złotych, a większość będzie już w ramach nowej perspektywy unijnej – poinformował prezes PKP PLK Ireneusz Merchel. Łącznie ma to być co najmniej 60 dużych projektów w formule "buduj" na łączną kwotę 16,5 mld złotych.
Jeśli chodzi o szczegóły, to jeszcze w tym roku ma zostać ogłoszony przetarg na modernizację stacji Ełk i kilkanaście mniejszych (łącznie ok. 1 mld zł). W I poł. 2021 roku planowane są ostatnie postępowania w ramach KPK na kwotę 4 mld złotych. Pozostałe przetargi, warte kilkanaście miliardów złotych, zostaną ogłoszone w II półroczu. – Chyba, że będzie informacja o możliwości uruchomienia środków wcześniej – zaznaczył prezes Merchel. – Należy pamiętać, że wciąż trwa realizacja dużych programów z obecnej perspektywy unijnej – dodał min. Bittel.
Szef PKP PLK zapowiedział również 330 przetargów na remonty i utrzymanie infrastruktury kolejowej o wartości do 2 mln zł każdy, do których będą mogły przystąpić mniejsze, „nawet rodzinne” firmy.
Warszawska średnica jeszcze nie teraz
Postępowania mają być ogłaszane w formule "buduj". Prezes PLK wymienił kilka inwestycji, dla których deklarowana jest gotowość do ogłoszenia przetargów, np. odcinek Białystok – Ełk na linii Rail Baltica, stacja Słupsk na linii 202, stacja kłodzko główne, odcinek Zabrzeg – granica państwa, czy linia nr 201 Bydgoszcz – Kościerzyna – Gdynia. – Mamy też gotową dokumentację Towarowej Obwodnicy Poznania – dodał Ireneusz Merchel precyzując, że dzięki budowie przystanków pasażerskich linia odzyska aglomeracyjny charakter.
Na początku 2022 roku zostanie ogłoszony przetarg na modernizację stacji Warszawa Wschodnia i odcinka linii średnicowej z Warszawy Wschodniej do Warszawy Centralnej, łącznie z budową nowego mostu przez Wisłę.
Warto przypomnieć, że
niedawno odbyły konsultacje społeczne planów inwestycyjnych PLK na lata 2021 – 2030 (z perspektywą do 2040 roku).