Spółka PKP PLK ogłosiła przetarg na instalację europejskiego systemu sterowania ERTMS na odcinku magistrali E30 od Sosnowca do Krakowa.
Przedmiotem zamówienia jest zaprojektowanie i zabudowa systemu ERTMS/ETCS poziomu 2 na linii kolejowej nr 133 Dąbrowa Górnicza Ząbkowice – Kraków Główny od km 15,810 do km 67,632 (odcinek Jaworzno Szczakowa – Kraków Główny) oraz linii kolejowej nr 134 Jaworzno Szczakowa – Mysłowice od km 0,220 do km – 6,624 (odcinek Jaworzno Szczakowa – Sosnowiec Jęzor).
Realizacja zamówienia ma na celu dostosowanie obu odcinków linii, składających się na magistralę E30, do wymaganych unijnymi dokumentami parametrów sieci TEN-T. Zakładany jest montaż systemu ERTMS/ETCS poziom 2 zgodnie z Techniczną Specyfikacją Interoperacyjności (TSI) podsystemu Sterowanie. Same urządzenia mają umożliwiać przyszłościową implementację wszystkich funkcji objętych wzorcem 4 w wersji 2.0, 2.1, 2.2 lub 2.3.
W ramach opcji PKP PLK przewiduje włączenie do systemu ERTMS/ETCS urządzeń samoczynnej sygnalizacji przejazdowej dla skrzyżowań dróg z liniami kolejowymi w poziomie szyn, które nie zostaną zlikwidowane w
ramach programu budowy wiaduktów i tuneli. Obecnie na tym odcinku magistrali pozostało jeszcze dziewięć skrzyżowań w poziomie szyn.
Po wielu latach
opóźnionej modernizacji pociągi po magistrali E30 pomiędzy Krakowem a Katowicami wreszcie przyspieszyły;
czas przejazdu jest obecnie rekordowy, a liczba pasażerów kolei znacząco wzrosła. Efektem montażu systemu nie będzie podniesienie prędkości, bo ta już teraz wynosi 160 km/h, także dla pociągów z jednym maszynistą. W ramach modernizacji
dopiero co zainstalowane zostały nowe urządzenia sterowania.