PKP PLK ogłosiła przetarg na dokumentację dla modernizacji linii nr 1 na odcinku Zawiercie – Będzin. Zakłada budowę dodatkowej pary torów, ale sprawdzi też możliwość budowy nowej linii w kierunku Centralnej Magistrali Kolejowej.
Przedmiotem zamówienia jest opracowanie studium wykonalności dla prac na linii kolejowej nr 1 na odcinku Zawiercie – Będzin. To odcinek
nie objęty aktualnym programem modernizacji, ale wykonane prace rewitalizacyjne pozwalają tu na osiągnięcie prędkości dla składów wagonowych 120 km/h ze zwolnieniem do 100-110 km/h na ostatnich pięciu kilometrach od Dąbrowy Górniczej (według regulaminu PKP PLK; w dokumentacji przetargowej prędkość opisano niżej, jako 90 km/h). Prędkość konstrukcyjna wynosi 160 km/h.
Przedmiotem analiz studialnych jest zakres inwestycji obejmujący linie kolejową nr 1 Warszawa Zachodnia- Katowice odcinek Zawiercie - Będzin od km 273,261 do km 304,700 z infrastrukturą towarzyszącą oraz w ramach rozpatrywanych wariantów połączenia z liniami nr 154, 160, 186, 182, 133, znajdującymi się w korytarzu E-65 (na tym korytarzu
analizowana będzie też modernizacja odcinka Katowice - Tychy).
Jaki zakres studium?
Jak czytamy w dokumencie, prędkość jazdy na linii jest niezadowalająca. Jako przyczyny wskazuje się jednocześnie geometrię linii i jej zły stan techniczny. Do tego przepustowość jest niewystarczająca, czego powodem są niskie prędkości ruchu, ale także zbyt długie odstępy (szlaki) i brak możliwości separowania ruchu na linii dwutorowej oraz wyprzedzania. Do tego niewystarczająca jest przepustowość węzła kolejowego Łazy i Dąbrowa Górnicza Ząbkowice. Tak jak w pozostałych przetargach studialnych, wskazuje się też niedostosowanie rozmieszczenia przystanków osobowych do potrzeb i zbyt małą liczbę stacji nadania towarów.
Warianty inwestycyjne, jakie ma przygotować wykonawca, podzielono na grupy. Co zaskakujące, warianty ograniczonego zakresu mają doprowadzić do przywrócenia pierwotnych parametrów techniczno-eksploatacyjnych oraz uzyskania dopuszczalnego nacisku na oś do 221 kN; jednak w załączniku do regulaminu sieci PKP PLK cała linia nr 1, łącznie z odcinkiem Będzin – Zawiercie, spełnia ten warunek. Również warianty modernizacji lub budowy nowej infrastruktury zawierają zapis o uzyskaniu dopuszczalnego nacisku do 221 kN (a także dopuszczalny nacisk 245 kN dla przebudowywanych i nowobudowanych obiektów inżynieryjnych). Wykonawca sprawdzi też możliwość podniesienia prędkości aż do 200 km/h.
Nowa para torów? Albo nawet nowa linia?
Najważniejszym nowym elementem, które przeanalizuje wykonawca, będzie dodatkowa para torów na odcinku „co najmniej” Będzin – Dąbrowa Górnicza. Oprócz tego na dalszym odcinku do Zawiercia trzeba będzie przeanalizować „w jaki sposób kontynuować separację ruchu dalekobieżnego od aglomeracyjnego”. Trzeba umożliwić jednocześnie płynny ruch pociągów towarowych na biegnących równolegle liniach nr 160, 186 i 154), strefowanie ruchu aglomeracyjnego w Zawierciu i bezkolizyjny wjazd do linii 182 w kierunku lotniska Pyrzowice. Analizowana będzie też budowa nowej linii kolejowej skracającej trasę w kierunku CMK o prędkości 200-250 km/h (co jednak dubluje niejako ideę budowy
Węzła Małopolsko-Śląskiego w ramach projektu CPK).
Do tego zakłada się ułatwienie przejazdu do elektrowni Łagisza (bez kolizji z ruchem pasażerskim), elektryfikację torów głównych rejonów DZA i DZB na stacji Dąbrowa Górnicza Ząbkowice, zmianę układu stacji Łazy i Zawiercie oraz budowę u przenoszenie przystanków pasażerskich. W osobnym projekcie analizowana będzie odbudowa połączenia Dąbrowa Górnicza – Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce dla ruchu aglomeracyjnego.
Na wykonanie studium będzie 545 dni. Kryterium wyboru wykonawcy jest cena.