PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na wykonanie projektu remontu nastawni bramowej w Bytomiu. W stacji prowadzone są prace przy przebudowie peronów i hali przy zachowaniu elementów historycznych - podkreśla PLK.
PLK SA ogłosiły przetarg na wykonanie projektu remontu, czyli konserwacji i zabezpieczenia nastawni w Bytomiu. Jak czytamy w informacji prasowej, w zakresie zadania będzie wykonanie inwentaryzacji obiektu oraz stworzenie kosztorysu prac. Przyszły projektant będzie musiał dobrać technologię robót uwzględniając uzgodnienia z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytów. W zakresie zadania będzie między innymi oczyszczenie i malowanie elementów konstrukcji stalowej, remont dachu, odświeżenie elewacji budynku czy wymiana okien i drzwi. Projekt obejmie zapewnienie służbowej drogi dojścia do obiektu lub pozostawienie rezerwy terenu pod budowę bezpiecznego dojścia od nowego peronu nr 1. Prace projektowe planowane są do końca 2023 r. wraz z wystąpieniem o wydanie stosownych zgód administracyjnych. W kolejnych latach, po uzyskaniu finansowania, mogłyby być realizowane prace remontowe w nastawni.
Losy zabytkowej nastawni ważyły się jeszcze w ubiegłym roku.
Pisaliśmy o tym tutaj.
Jak informuje PKP PLK, w ramach modernizacji Magistrali Węglowej w stacji Bytom prowadzone są prace, których efektem będą wygodniejsze podróże pociągiem w stronę Katowic i Tarnowskich Gór. Roboty pozwolą na zwiększenie przepustowości stacji oraz rozdzielenie ruchu towarowego od pasażerskiego.
Aktualnie prowadzone są prace w przejściach podziemnych i na peronach. Na hali peronowej wykonano piaskowanie części konstrukcji stalowej oraz wzmocnienie fundamentów. Rozbierany jest stary dach. Rozpoczęły się roboty związane z budową niezbędnych wzmocnień konstrukcji. Budowane jest nowoczesne Lokalne Centrum Sterowania Bytom, z którego dyżurni ruchu będą dbali o bezpieczne prowadzenie pociągów na odcinku od Chorzowa Batorego do Radzionkowa.
W stacji Bytom będą trzy nowe perony, przygotowane z uwzględnieniem potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Windy ułatwią komunikację. Będzie nagłośnienie i czytelne oznakowanie. Wymienione zostanie oświetlenie oraz zamontowane nowe ławki. Projekt zakłada odnowienie hali peronowej nad peronami. Przebudowa obejmuje - zgodnie z ustaleniami pomiędzy PLK SA a Miastem Bytom oraz Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków – historyczne przeszklenia oraz wykonanie wzmocnień. Takie rozwiązanie pozwoli na dodatkowe doświetlenie peronów, a także na odtworzenie zabytkowego charakteru stacji Bytom. Odnowione zostaną dwa przejścia podziemne, w tym przejście na perony – informuje PLK.
Przebudowywany jest wiadukt kolejowy w ciągu ul. Zabrzańskiej, Łagiewnickiej i Miarki. Zostaną zachowane fronty konstrukcji stalowych oraz odtworzone powierzchnie ścian i gzymsów z cegły. Na stacji zostanie przebudowanych ok. 28 km torów, a także sieć trakcyjna i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Układ torowy w stacji został zaprojektowany z uwzględnieniem istniejącej nastawni bramowej - podkreśla PKP PLK.