W piątek 23 czerwca w wielkopolskim urzędzie wojewódzkim PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę z wykonawcą modernizacji ostatniego już odcinka magistrali Wrocław – Poznań, który dotąd nie doczekał się gruntownej modernizacji. Prace na odcinku Rawicz –Leszno mają rozpocząć się w październiku tego roku.
Umowa warta 355 mln zł., podpisana między PKP PLK a konsorcjum Astaldi i Costruzioni Linee Ferroviarie zakłada, że spółka zmodernizuje cały 35 kilometrowy odcinek linii pomiędzy Rawiczem i Lesznem w 29 miesięcy do momentu podpisania umowy. Oznacza to, że z momentem wdrożenia rozkładu jazdy 2020/2021, składy pasażerskie będą mogły poruszać się między Wrocławiem a Poznaniem z prędkością 160 km/h. To z kolei sprawi, że najszybsze pociągi przejadą miedzy stolicami województw w 90 minut.
Największe prace będą miały miejsce na stacjach Rawicz i Bojanowo, gdzie powstaną nowe, podwyższone perony i mała architektura (przebudowa stacji Leszno jest ujęta w innym kontrakcie). Przebudowę przejdą także przystanki Kaczkowo i Rydzyna. Na peronach staną tablice systemu informacji pasażerskiej. Przebudowanych zostanie 11 przejazdów kolejowo-drogowych, wybudowane zostaną ponadto 3 nowe wiadukty nad torami (2 w Rawiczu i 1 na drodze Bojanowo – Pakówka). Powstaną też nowe przejścia dla pieszych.
– Modernizacja magistrali E59 to inwestycja, która pokazuje, że kolej łączy różne regiony. Połączenia będą mogły być częstsze, będziemy mogli efektywniej wozić towary – powiedział obecny na spotkaniu Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa odpowiedzialny za kolej.
Obecnie między Rawiczem a Lesznem pociągi na najlepiej utrzymanych fragmentach infrastruktury rozpędzają się do 120 km/h.
Mat. PKP PLK