12 grudnia Centrum Unijnych Projektów Transportowych podpisało umowę z PKP Polskie Linie Kolejowe dotyczącą dofinansowania dla projektu „Prace na odcinku Kiełpinek – Glincz”. Chodzi o unijne pieniądze na zakończony już projekt Bajpasu Kartuskiego. Po linii wciąż nie kursują pociągi.
Zasadniczym celem tej inwestycji było usprawnienie prowadzenia ruchu na liniach kolejowych stycznych (nr 229 i 234) do funkcjonującej linii 201. Prace objęły 15,857 km linii – były konieczne z uwagi na planowaną na następne lata sąsiednią inwestycję, obejmującą przebudowę odcinka Maksymilianowo – Gdynia (linia 201). Kompleksowo wyremontowany "bajpas" ma umożliwić dojazd pociągów z Gdańska do Kartuz w czasie przebudowy linii 201, która po raz kolejny
nie może się zacząć. Opóźnienia tej inwestycji są wieloletnie. CUPT zwraca uwagę na takie pozytywne aspekty inwestycji jak: "poprawa bezpieczeństwa ruchu kolejowego i przewożonych ładunków oraz ruchu drogowego na przejazdach kolejowo-drogowych, mniejsze oddziaływanie transportu na środowisko, skrócenie się czasu jazdy pociągów pasażerskich oraz towarowych czy zwiększenie przepustowość linii kolejowych wraz z poprawą częstotliwości".
Planowany całkowity koszt realizacji przedsięwzięcia wyniósł ponad 182 mln złotych, z czego ponad 137 mln złotych z Unii Europejskiej z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
Tymczasem, na wyremontowanej linii kolejowej nie jeżdżą od nowego rozkładu jazdy żadne pociągi. Kiedy w końcu ruszą?
Piszemy o tym tutaj.