Dziś w Łodzi zawarte zostały warte łącznie ok. 1,8 mld zł netto umowy na modernizację dwóch odcinków „Węglówki”. Wszystkie prace na południowej części linii warte będą szacunkowo ok. 5 mld zł, a rząd liczy na łączne dofinansowanie unijne na poziomie ok. 3 mld zł. Większość prac, w tym także na północnym odcinku magistrali, będzie w ramach przyszłej perspektywy finansowej UE.
Zarządca krajowej infrastruktury kolejowej zawarł dziś kolejne umowy na roboty infrastrukturalne w regionie łódzkim. Po zeszłotygodniowym podpisaniu kontraktów na prace na linii nr 16 przyszła kolej na umowy dotyczące linii nr 131, tzw. Magistrali Węglowej, na przeszło stukilometrowym odcinku Kalina – Rusiec Łódzki – Zduńska Wola-Karsznice. To odcinki (LOT-y) C i D przygotowywanego w ramach Krajowego Programu Kolejowego
projektu modernizacji południowej części magistrali.
PKP PLK podkreślają, że inwestycja ma znaczenie głównie dla obsługi ruchu towarowego w ciągu korytarza C-E65, który pokrywa się z historyczną trasą Śląsk – porty, wykorzystywaną zresztą do wywozu węgla do dziś.
Schreiber: Szansa na wielki skok rozwojowy województwa – Linia ta przez lata nie mogła się doczekać pełnej modernizacji. Jeśli uda się dotrzymać terminów, które zostaną dziś zadeklarowane, będzie to wielkie święto. Dotychczas mówiliśmy o dużych pieniądzach, ale kwoty, które dziś usłyszeliśmy, są sumami z zupełnie innej skali – mówił Grzegorz Schreiber, marszałek województwa łódzkiego. Dodał, że w związku z tym, że „Węglówka” krzyżuje się z magistralą E20, rejon ich przecięcia jest w jego opinii znakomitym miejscem inwestycyjnym. – To szansa dla regionu na skok rozwojowy – ocenił.
Waldemar Buda, podsekretarz stanu w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju, podkreślał, że modernizacja całej „Węglówki” kosztować będzie ponad 5 mld zł, a jej przeprowadzenie nie byłoby możliwe, gdyby nie połączenie źródeł finansowania – unijnego (POIiŚ) i krajowego. – To jedna z najdroższych inwestycji Krajowego Programu Kolejowego – stwierdził. Dodał, że realizacja robót przyczyni się do zwiększenia liczby towarów wożonych koleją zamiast samochodami.
Bittel: Trasa także dla ruchu pasażerskiegoAndrzej Bittel, wiceminister infrastruktury, dodał, że linia będzie mogła być wykorzystywana także przez pociągi pasażerskie, które na odcinkach objętych zawartymi dziś kontraktami pojadą z prędkością do 140 km/godz. – Wiąże się to oczywiście z koniecznością przebudowy infrastruktury pasażerskiej – zaznaczył. Umowy obejmują 19 peronów na 8 stacjach i przystankach.
– Dziś podpisujemy dwie umowy na realizację robót na odcinkach Kalina – Rusiec Łódzki i Rusiec Łódzki – Zduńska Wola-Karsznice, ale to dopiero początek działań dotyczących „Węglówki” – mówił Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych. Przedstawił także ostateczną strukturę finansowania przedsięwzięcia i zaktualizowany harmonogram prac. Za kilka dni zarządca infrastruktury otworzy oferty dotyczące początkowego odcinka linii (LOT A), a następnie – jeszcze w ramach obecnej perspektywy finansowej UE – zamierza stworzyć projekty obejmujące pozostałe fragmenty. Więcej o tych planach
pisaliśmy tutaj.
Merchel: Najważniejsza linia przyszłej perspektywy finansowejW planach jest też modernizacja północnej części magistrali. – Tworzymy już projekt na odcinek Zduńska Wola-Karsznice – Ponętów – powiedział prezes Merchel. – W najbliższym czasie podpiszemy też umowę dotyczącą obszaru LCS Tczew – zapowiedział. Dokumentacja projektowa ma być gotowa do końca 2021 r., tak by na początku 2022 r., kiedy dostępne będą kolejne środki unijne, móc od razu rozpocząć roboty. – To najważniejsza linia, jaką przygotowujemy do nowej perspektywy UE – stwierdził.
Pierwsza z zawartych dziś umów dotyczy tzw. lotu C i obejmuje prace na liniach 131, 686, 687 i 704 na odcinku Kalina – Rusiec Łódzki. Prace zrealizuje tam Porr. Drugi kontrakt obejmuje tzw. lot D, a więc odcinek Rusiec Łódzki – Zduńska Wola Karsznice. W jego ramach prace na liniach 131, 542 i 739 przeprowadzi ZUE.