Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

PLK z umowami na modernizację linii 202 od Słupska do Lęborka

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
06-11-2023
Ostatnia modyfikacja:
06-11-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
PLK z umowami na modernizację linii 202 od Słupska do Lęborka
Fot. M. Szymajda
PKP Polskie Linie Kolejowe, po wielu latach od pierwotnego założonego terminu, rozpoczną w końcu modernizację nadmorskiej linii 202. Stację Słupsk przebuduje i wyremontuje Torpol, linią od Słupska do Lęborka zajmie się Intercor. Czekamy na przetarg na realizację odcinka od Lęborka do Gdyni Chyloni.

Teoretycznie właśnie powinien kończyć się proces modernizacji, połączonej z dobudową drugiego toru, linii 202. Pieniądze na realizację tej inwestycji przeniesiono jednak na projekty związane z poprawą kolejowej infrastruktury portowej. Dopiero 6 listopada 2023 PKP PLK podpisały dwie umowy na przeprowadzenie prac przy linii.

Przebudowa stacji Słupsk i drugi tor do Lęborka

Pierwsza umowa dotyczy przebudowy stacji Słupsk. Wykona ją Torpol, a o założeniach przebudowy pisaliśmy tutaj. Najważniejszym założeniem jest podwyższenie peronów (obecnie jednych z najniższych w Polsce), dobudowa peronu 3, budowa wind i zmiana układu torowego. W ramach tego zadania powstanie też nowy LCS. Torpol podejmie się wykonania prac za kwotę 560 milionów złotych netto.

Druga podpisana dzisiaj umowa dotyczy modernizacji linii 202 od stacji Słupsk do Lęborka. Na większości trasy będzie można w przyszłości rozwijać prędkość 200 km/h, dobudowany będzie drugi tor. Najważniejszym zadaniem inżynieryjnym będzie budowa nowego mostu na Słupi w Słupsku. Ten kontrakt otrzymał Intercor i wykona go za kwotę 1,3 mld złotych netto.

Trzy lata prac?

Łącznie oba kontrakty zakładają przebudowę 47,5 kilometra linii kolejowej. Prace mają trwać 3 lata, licząc od 6 listopada. Czy rzeczywiście tak będzie? Sądząc po realizacji podobnie dużych inwestycji kolejowych w poprzedniej perspektywie, szanse są nikłe.

Obecny na podpisaniu umowy rzecznik kończącego kadencję rządu Piotr Miller, w roli posła ziemi słupskiej zapowiedział, że kolejnego przetargu na odcinek Lębork – Gdynia Chylonia, należy spodziewać się w pierwszej połowie 2024 roku. Tutaj najważniejszym elementem, poza podniesieniem prędkości, będzie budowa dwóch torów dla ruchu aglomeracyjnego między Gdynią Chylonią a Wejherowem. Pozwoli to na całkowite odseparowanie ruchu pociągów aglomeracyjnych od ruchu dalekobieżnego i towarowego.
Według zapowiedzi Ireneusza Merchela prace przy modernizacji całej linii 202 zakończą się w 2026 roku. O ile wszystko pójdzie zgodnie z planem.

Wiele pytań o to, jak pojadą pociągi

Zarówno przedstawiciele PKP PLK, jak i wykonawca, nie powiedzieli nic o przeszkodach, z jakimi będą się spotykać mieszkańcy Słupska, Lęborka i podróżujący do tych miast (a także nad Bałtyk). Wciąż nie wiemy, czy linia będzie otwierana w sezonie letnim (tak jak linia do Zakopanego), gdy rośnie na niej ruch, nie wiemy czy pociągi od strony Szczecina będą kończyć bieg na remontowanej stacji Słupsk. Nie wiemy też, skąd biorą się różnice pomiędzy zapowiedziami przyspieszenia pociągów ze 120 km/h do 200 km/h a informacją prasową z PLK, gdzie wskazuje się prędkość 160 km/h.

Część inwestycji zaplanowana do realizacji obecnie ma być dofinansowana ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) oraz Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS). Na razie PKP PLK ma przyznane fundusze na nią stosunkowo niewielkie pieniądze z Funduszu Spójności. Piszemy o tym tutaj. 

Warto dodać, że prace przy budowie drogi ekspresowej S6 od Słupska do Trójmiasta są już bardzo zaawansowane. Na większości odcinków droga będzie gotowa w 2025. Drogowcy będą szybsi niż kolejarze.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKP PLK po zmianach. Kto będzie zarządzał zarządcą?

Infrastruktura

Trzęsienie ziemi w PKP PLK, cały zarząd odwołany [oficjalne]

Prawo i polityka

Startuje budowa tunelu pod torami w Teresinie

Infrastruktura

Startuje budowa tunelu pod torami w Teresinie

inf. pras PKP PLK 06 lutego 2024

Zobacz również:

PKP PLK po zmianach. Kto będzie zarządzał zarządcą?

Infrastruktura

Trzęsienie ziemi w PKP PLK, cały zarząd odwołany [oficjalne]

Prawo i polityka

Startuje budowa tunelu pod torami w Teresinie

Infrastruktura

Startuje budowa tunelu pod torami w Teresinie

inf. pras PKP PLK 06 lutego 2024

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5