PKP Polskie Linie Kolejowe, po wielu latach od pierwotnego założonego terminu, rozpoczną w końcu modernizację nadmorskiej linii 202. Stację Słupsk przebuduje i wyremontuje Torpol, linią od Słupska do Lęborka zajmie się Intercor. Czekamy na przetarg na realizację odcinka od Lęborka do Gdyni Chyloni.
Teoretycznie właśnie powinien kończyć się proces modernizacji, połączonej z dobudową drugiego toru, linii 202. Pieniądze na realizację tej inwestycji przeniesiono jednak na projekty związane z
poprawą kolejowej infrastruktury portowej. Dopiero 6 listopada 2023 PKP PLK podpisały dwie umowy na przeprowadzenie prac przy linii.
Przebudowa stacji Słupsk i drugi tor do LęborkaPierwsza umowa dotyczy przebudowy stacji Słupsk. Wykona ją Torpol, a o założeniach
przebudowy pisaliśmy tutaj. Najważniejszym założeniem jest podwyższenie peronów (obecnie jednych z najniższych w Polsce), dobudowa peronu 3, budowa wind i zmiana układu torowego. W ramach tego zadania powstanie też nowy LCS. Torpol podejmie się wykonania prac za kwotę 560 milionów złotych netto.
Druga podpisana dzisiaj umowa dotyczy modernizacji linii 202 od stacji Słupsk do Lęborka. Na większości trasy będzie można w przyszłości rozwijać prędkość 200 km/h, dobudowany będzie drugi tor. Najważniejszym zadaniem inżynieryjnym będzie budowa nowego mostu na Słupi w Słupsku. Ten kontrakt otrzymał Intercor i wykona go za kwotę 1,3 mld złotych netto.
Trzy lata prac?Łącznie oba kontrakty zakładają przebudowę 47,5 kilometra linii kolejowej. Prace mają trwać 3 lata, licząc od 6 listopada. Czy rzeczywiście tak będzie? Sądząc po realizacji podobnie dużych inwestycji kolejowych w poprzedniej perspektywie, szanse są nikłe.
Obecny na podpisaniu umowy rzecznik kończącego kadencję rządu Piotr Miller, w roli posła ziemi słupskiej zapowiedział, że kolejnego przetargu na odcinek Lębork – Gdynia Chylonia, należy spodziewać się w pierwszej połowie 2024 roku. Tutaj najważniejszym elementem, poza podniesieniem prędkości, będzie budowa dwóch torów dla ruchu aglomeracyjnego między Gdynią Chylonią a Wejherowem. Pozwoli to na całkowite odseparowanie ruchu pociągów aglomeracyjnych od ruchu dalekobieżnego i towarowego.
Według zapowiedzi Ireneusza Merchela prace przy modernizacji całej linii 202 zakończą się w 2026 roku. O ile wszystko pójdzie zgodnie z planem.
Wiele pytań o to, jak pojadą pociągiZarówno przedstawiciele PKP PLK, jak i wykonawca, nie powiedzieli nic o przeszkodach, z jakimi będą się spotykać mieszkańcy Słupska, Lęborka i podróżujący do tych miast (a także nad Bałtyk). Wciąż nie wiemy, czy linia będzie otwierana w sezonie letnim (tak jak linia do Zakopanego), gdy rośnie na niej ruch, nie wiemy czy pociągi od strony Szczecina będą kończyć bieg na remontowanej stacji Słupsk. Nie wiemy też, skąd biorą się różnice pomiędzy zapowiedziami przyspieszenia pociągów ze 120 km/h do 200 km/h a informacją prasową z PLK, gdzie wskazuje się prędkość 160 km/h.
Część inwestycji zaplanowana do realizacji obecnie ma być dofinansowana ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) oraz Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS). Na razie PKP PLK ma przyznane fundusze na nią stosunkowo niewielkie pieniądze z Funduszu Spójności.
Piszemy o tym tutaj. Warto dodać, że prace przy budowie drogi ekspresowej S6 od Słupska do Trójmiasta są już bardzo zaawansowane. Na większości odcinków droga będzie gotowa w 2025. Drogowcy będą szybsi niż kolejarze.