PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę za 110 mln zł na przebudowę linii Świdnica – Jedlina-Zdrój. Projekt finansowany jest z RPO Województwa Dolnośląskiego. PKP PLK obiecuje, że prace zakończą się za 2 lata.
– Otwarcie trasy ze Świdnicy do Jedliny-Zdroju zapewni dogodny i bezpieczny dojazd koleją do atrakcyjnych turystycznie terenów w rejonie Gór Sowich i Wałbrzyskich. Poprawi się system komunikacji w aglomeracji wałbrzyskiej. Możliwe będzie odciążenie dróg kołowych w regionie i poprawia stanu bezpieczeństwa – pisze rzecznik PKP PLK.
Piękna, górska trasaJednotorowa linia ze Świdnicy do Jedliny-Zdroju ma charakter górski. Na odcinku 22 km wznosi się o ponad 200 m. Są na niej liczne zakręty i wiadukty. Odbudowa linii obejmie nie tylko tory i odtworzenie systemu odwodnienia. Dużym wyzwaniem będzie przygotowanie ponad 110 obiektów inżynieryjnych, w tym 5 znacznych wiaduktów o długości 50-150 m. W ramach prac przewidziano budowę nowych urządzeń sterowania ruchem pociągów.
Odtworzonych zostanie 5 przystanków. Powstaną dwa nowe: Burkatów i Jedlina Centrum. Przebudowane, wyższe i wyposażone w wiaty i ławki perony, będą odpowiadały oczekiwaniom podróżnych, także tych o ograniczonych możliwościach poruszania się. Po pracach, zakładana prędkość szynobusów, w zależności od układu linii, wyniesie od 50 do 80 km/h.
Z Wrocławia w Góry Sowie przez Sobótkę i ŚwidnicęAtrakcyjność i funkcjonalność trasy Świdnica – Jedlina-Zdrój zwiększy rewitalizacja linii Wrocław – Świdnica przez Sobótkę Zachodnią. Zapewni to bezpośrednie połączenia kolejowe z Wrocławia do miejscowości położonych w sąsiedztwie nie tylko masywu Ślęży, ale i Gór Sowich. 3 października ogłoszono zamówienie na zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych.
Wykonawcą umowy: „Przebudowa linii kolejowej nr 285 na odcinku Świdnica Kraszowice – Jedlina-Zdrój” jest Dolnośląskie Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury Komunikacyjnej „DOLKOM” Sp. z o.o. Wartość umowy to 109,995 zł netto. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków EFRR w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego 2014-2020. Współfinansowanie UE to 94,295 mln zł. Koniec prac ma nastąpić w listopadzie 2020 r.
Przetarg na modernizację tego odcinka linii 285 ogłoszony został w marcu 2018. Pisaliśmy o nim
tutaj.