Fot. PKP PLK (zdjęcie ilustracyjne)Stacja kolejowa w Kościerzynie
PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na dokumentację projektową dla odcinka Maksymilianowo – Kościerzyna. To kolejny etap inwestycji za 1,5 mld zł, która ma usprawnić podróże z Bydgoszczy do Trójmiasta i transport do portów w Gdyni i Gdańsku.
PLK podpisały z MGGP umowę na opracowanie dokumentacji projektowej dla realizacji robót na odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna linii kolejowej nr 201 wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego. Wartość umowy to prawie 22,1 mln zł netto (czas realizacji umowy na prace projektowe 19 miesięcy).
Lepsze warunki do przewozu pasażerów i towarów
Projekt obejmuje modernizację i elektryfikację linii kolejowej nr 201 w województwach: kujawsko-pomorskim oraz pomorskim, na odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna. PLK wybudują 53 km nowego toru między Maksymilianowem a Zaroślem oraz zelektryfikują ponad 103 km linii. Wymienionych będzie łącznie ok. 115 km torów i 146 rozjazdów.
Zbudowane od nowa lub zmodernizowane będą perony na 15 stacjach i przystankach. Planowana jest kompleksowa modernizacja stacji Maksymilianowo. Czas przejazdu na trasie Maksymilianowo – Kościerzyna skróci się o ok. kwadrans. Projekt usprawni przewóz ładunków do portu w Gdyni oraz w Gdańsku. W rejonie stacji Maksymilianowo powstanie dwupoziomowe skrzyżowanie dwóch linii kolejowych nr 201 i 131. Takie rozwiązanie zapewni sprawny ruch pociągów.
– PLK konsekwentnie działają na rzecz usprawnienia przewozów pasażerskich i towarowych. Rozwiązania, ujęte w projekcie dotyczącym alternatywnego połączenia Bydgoszcz – Trójmiasto, sprzyjają tworzeniu lepszych możliwości dla kolei regionalnej i międzyregionalnej. Realizujemy także ważny cel Krajowego Programu Kolejowego, którym jest poprawa przewozów towarowych – powiedział Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.
Nowe perony i przejścia podziemne
Po modernizacji trasy pomiędzy Maksymilianowem a Kościerzyną pociągi pasażerskie pojadą nawet o 40 km/h szybciej niż obecnie z prędkością do 140 km/h, a składy towarowe z prędkością do 120 km/h. PLK przebudują 29 peronów m.in. na stacjach i przystankach: Maksymilianowo, Stronno, Serock, Świekatowo, Błądzim, Wierzchucin, Zarośle, Lipowa Tucholska, Olpuch. Perony będą wyższe i dłuższe. Komfort pasażerów poprawią nowe wiaty, oświetlenie, ławki, megafony i tablice informacyjne.
Wygodny dostęp na perony zapewnią przejścia podziemne w Maksymilianowie, Wierzchucinie i Lipowej Tucholskiej. Wszystkie obiekty będą przystosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Szybszą podróż zapewni modernizacja 142 obiektów inżynieryjnych. Poziom bezpieczeństwa zwiększy przebudowa i wyposażenie w nowe urządzenia 57 przejazdów kolejowo-drogowych oraz modernizacja urządzeń sterowania ruchem kolejowym i telekomunikacji.
Prace projektowe w ramach zadania "Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz – Trójmiasto, Etap II" zaplanowano do końca 2019 roku. Budowa przewidziana jest w latach 2020-2023 r. Projekt ubiega się o współfinansowanie przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.