Na razie nie wiadomo, jak szybko pojadą wkrótce pociągi Łódź – Kutno, ale parametry techniczne łączącej te miasta linii nr 16 z pewnością będą znacznie lepsze niż obecnie. PKP PLK przygotowuje się bowiem do dużego remontu ciągu linii nr 15 i 16. Przetargi w tej sprawie będą ogłaszane w drugiej połowie przyszłego roku, ale już za dwa miesiące rozpoczną się postępowania dotyczące rezultatów studiów wykonalności.
Jak potwierdziły PKP Polskie Linie Kolejowe, trwają wstępne przygotowania do remontu w standardzie tzw. rewitalizacji linii kolejowych nr 15 i 16 na odcinkach odpowiednio Łódź Kaliska – Zgierz i Zgierz – Kutno. Gruntowny remont przejdzie więc podstawowy ciąg biegnący z aglomeracji łódzkiej na północ. Ma on duże znaczenie zarówno w ruchu regionalnym (swoje pociągi uruchamiają tam ŁKA i PR), jak i dalekobieżnym.
Pierwsze zamówienia jeszcze tej jesieni
– Obecnie przygotowujemy postępowanie ws. rezultatów studium wykonalności. Projekt podzielony będzie na dwa zadania – mówi Łukasz Kwasiborski z Wydzialu Prasowego PKP PLK. Pierwsze z nich dotyczy odcinka linii nr 16 ze Zgierza do Ozorkowa i będzie realizowane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego. Drugie obejmie fragment Ozorków – Kutno oraz początek linii nr 15 od Łodzi Kaliskiej do Zgierza. Sfinansowane będzie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
– Obu wymienionych zadań nie ma jeszcze na platformie zakupowej, gdyż obecnie opracowywane i uzgadniane są opisy przedmiotu zamówienia – tłumaczy przedstawiciel zarządcy infrastruktury. Procedura udzielenia zamówień ma zostać rozpoczęta we wrześniu, kiedy ogłoszone zostanie postępowanie dotyczące odcinka Zgierz – Kutno. Miesiąc później PKP PLK opublikuje analogiczne ogłoszenie dotyczące drugiego projektu.
Prędkość maksymalna na razie nie jest znana
Przetarg na przygotowanie dokumentacji projektowej i przeprowadzenie robót budowlanych ma natomiast odbyć się w drugiej połowie przyszłego roku. Na razie nie zapadły jeszcze szczegółowe ustalenia dotyczące zakresu robót, a przede wszystkim maksymalnej dopuszczalnej prędkości. – Będzie to wynikiem opracowywanych rezultatów studiów wykonalności – wskazuje Łukasz Kwasiborski.
Obecnie 68-kilometrową trasę Łódź Kaliska – Kutno pociągi pasażerskie pokonują w 68 – 93 min. Na wydłużenie czasu przejazdu niektórymi kursami wpływ ma jednotorowy charakter całej linii nr 16. Pociągi oczekują więc na siebie na nierównomiernie rozłożonych mijankach. Także po remoncie Zgierz z Kutnem łączyć będzie tylko jeden tor, ale jak podkreśla przedstawiciel PKP PLK, pojawią się dodatkowe posterunki mające usprawnić ruch pociągów.
Mijanka wróci po dwudziestu latach
– Planujemy np. odtworzenie mijanki Zgierz Północ – zapowiada nasz rozmówca. Istniała ona do lat 90. zeszłego stulecia. Później zdegradowano ją do roli przystanku osobowego, który jeszcze w latach 80. nie był uwzględniany w publicznych rozkładach jazdy. Odtworzenie drugiego toru może istotnie poprawić możliwości organizacji pociągów o charakterze aglomeracyjnym.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.