PKP PLK kontynuuje przebudowę peronów w Szczecinie Głównym. W ramach inwestycji powstanie nowy system informacji pasażerskiej na peronach, pomimo tego, że 6-letnie wyświetlacze na peronach są w pełni sprawne. Nowy system wykona ta sama firma co poprzednio – należąca do Grupy PKP bydgoska spółka KZŁ. PKP PLK nie zorganizowało przetargu, zlecając jej zadanie warte 6 milionów złotych z wolnej ręki.
Nowoczesne wyświetlacze systemu informacji pasażerskiej pojawiły się w Szczecinie Głównym w czerwcu 2012 roku, tuż przed Euro 2012. Cyfrowe wyświetlacze LED zamontowane zostały pod wiatami na peronach i w niezadaszonych ich częściach.
– Dwustronne wyświetlacze LED (…) będą informować podróżnych w językach: polskim, niemieckim i angielskim o relacji pociągu i godzinie odjazdu. Wyświetlacze zainstalowano dla każdej krawędzi peronu. Informacje aktualizować będzie dyżurny ruchu na peronie trzecim, gdzie doprowadzono łącza, zapewniające działanie systemu –
pisał w połowie 2012 roku „Rynek Kolejowy”. Cyfrową informację dla podróżnych instalowało konsorcjum PKP Informatyki z jej spółką córką Kolejowymi Zakładami Łączności z Bydgoszczy. Koszt projektu przekroczył kwotę 3 mln zł. W ramach tej kwoty ułożono jeszcze sieć światłowodową i zbudowano kompleksowy system monitoringu. Oprócz wyświetlaczy w peronach Szczecina Głównego wyremontowano jeszcze piękne XIX-wieczne wiaty, będące odtąd ozdobą dworca.
– Montaż cyfrowych ekranów pod wiatami uzgadnialiśmy z konserwatorem zabytków –
mówił w 2012 roku o szczegółach projektu Włodzimierz Wiatr z Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK w Szczecinie. – Konserwatorowi zależało szczególnie na tym, by nowe wyświetlacze stanowiły integralną całość z XIX-wiecznym zadaszeniem peronów – podkreślał.
Wiaty i wyświetlacze już niepotrzebneZ końcem 2017 roku ruszył kolejny etap przebudowy szczecińskiego dworca. Stare, odnowione wiaty okazały się niepotrzebne i zniknęły z peronów 2 i 3. Pozostały jedynie na peronie 1. PKP PLK już 21 grudnia 2015 r. uzyskały prawomocną decyzję wojewody zachodniopomorskiego, która pozwalała na budowę nowych wiat o kontrowersyjnej estetyce na peronach nr 1, 2, 3 i demontaż tych pamiętających XIX wiek, o których wygląd zadbano z pietyzmem zaledwie 3 lata wcześniej. Zdemontowane konstrukcje
zostały przez PKP PLK zmagazynowane.
Jesienią 2018 roku okazało się, że ze szczecińskich peronów znikną nie tylko zabytkowe wiaty, ale także zabudowane w 2012 roku LED-owe tablice, które, jak wynika z naszych obserwacji, dotąd dobrze służyły pasażerom. 13 listopada 2018 roku umowę z KZŁ Bydgoszcz na zabudowę zupełnie nowego systemu informacji pasażerskiej podpisały PKP PLK. Okazuje się, że system zainstalowany zaledwie 6 lat wcześniej okazał się, w opinii PKP PLK, „wyeksploatowany”.
"Wyświetlacze praktycznie wyeksploatowane". Ale KZŁ ma prawa autorskie do systemu
– Elementy wykonawcze systemu prezentacji informacji – wyświetlacze krawędziowe, wyświetlacze peronowe wejściowe, wykonane w technologii monochromatycznej są już praktycznie wyeksploatowane i zachodzi potrzeba ich wymiany. Z kolei istniejący system zapowiedzi głosowych nie spełnia wymagań dotyczących wyrazistości i zrozumiałości mowy – czytamy w ogłoszeniu o udzieleniu zamówienia opublikowanym w biuletynie unijnym.
W ramach prac na czterech peronach podwieszonych ma zostać 36 wyświetlaczy dwustronnych (po 5 na każdą krawędź peronów 1,2 i 3 i po 3 na krawędzie peronu 4). Prace zlecone KZŁ Bydgoszcz obejmą także montaż 12 wyświetlaczy peronowych wejściowych, 9 wyświetlaczy informacyjnych "Przyjazdy/Odjazdy", budowę 9 infokiosków i 14 zegarów stacyjnych. W ramach inwestycji uruchomiony zostanie zupełnie nowy system rozgłoszeniowy, emitujący komunikaty z syntezatora mowy. Wartość kontraktu to 6,6 mln zł brutto. Kontrakt ten PKP PLK zleciła ponownie KZŁ Bydgoszcz – spółce należącej do Grupy PKP. Uczyniono to bez przetargu. Nie sprawdzono więc, czy tak szerokie prace taniej wykonać może inna firma. Dlaczego?
– Zaplanowane prace (modernizacja systemu informacji pasażerskiej) są kontynuacją prac wykonanych już przez KZŁ, które posiadają prawa autorskie (kody) do systemu. Ponieważ zachodzi konieczność modyfikacji oprogramowania sterującego systemem prace może wykonać firma, która posiada prawa autorskie do tego oprogramowania – tłumaczy "Rynkowi Kolejowemu" Zbigniew Wolny, rzecznik prasowy PKP PLK.
Kontrowersje dotyczą także tablic informacyjnych. Jak to możliwe, że 6-letnie wyświetlacze, które działają także na innych dworcach w Polsce, PKP PLK demontuje? Zarządca infrastruktury twierdzi, że „nie zapewniają one odpowiedniej jasności i tym samym czytelności informacji dla pasażerów”. Czy taka operacja czeka więc pozostały, warty wiele tysięcy złotych sprzęt na innych dworcach? Tego się od PKP PLK nie dowiedzieliśmy.
Nie wiadomo, co stanie się z 6-letnim sprzętem– Modernizacja systemu dostosuje go do obowiązujących standardów TSI w UE. Nowy system będzie zintegrowany i spójny w zakresie informacji głosowej i wizualnej, będą automatyczne zapowiedzi głosowe. Dotychczas były uwagi od pasażerów na słaby odbiór komunikatów. System informacji zostanie dodatkowo wyposażony w tzw. infokioski umieszczone na peronach oraz tablice informacyjne odjazdy/przyjazdy – napisał w odpowiedzi na nasze pytania Zbigniew Wolny. Gdy w drugim mailu do spółki próbowaliśmy dociec co stanie się zaledwie 6-letnim sprzętem, dowiedzieliśmy się, że „stare wyświetlacze, po zdemontowaniu zostaną sprawdzone pod względem sprawności i możliwości zastosowania w innych lokalizacjach”.
PKP PLK zapewnia, że liczba wyświetlaczy, które zamontuje na peronach w Szczecinie Głównym jest zgodna z wymogami TSI.
Powtórki z Bydgoszczy nie będzie– W związku z tym na peronach nr 1, 2 i 3 – długości ok. 400 m zamontowanych będzie 5 kompletów wyświetlaczy przy każdej krawędzi peronowej. Aktualnie zamontowane są 4 komplety. Na peronie nr 4 – długości ok. 250 m przy każdej krawędzi peronowej zamontowane będą 3 komplety wyświetlaczy. Obecnie są 2 komplety – wyjaśnił Wolny. Nie powinno więc dojść do sytuacji podobnej do tej z Bydgoszczy Głównej, gdzie KZŁ Bydgoszcz, na zlecenie PKP PLK montował tablice informacyjne w tak niewielkiej odległości i w takich miejscach, że na peronach powstał
prawdziwy las wyświetlaczy. Tam też część z infokiosków od 3 lat wyświetla stale tę samą prezentację w pętli lub (tak jak w budynku dworca jesienią 2018 roku) nie działa w ogóle.
Zbigniew Wolny dodaje, że w wypadku Szczecina Głównego, ale także innych inwestycji PKP PLK „systemy informacji dla pasażerów są modernizowane w zależności od potrzeb i jakości oraz wymogów TSI. Uwzględniany jest czas pracy urządzeń, ich faktyczna jakość oraz korzyści dla pasażerów”. Warto w tym miejscu przypomnieć, że przez kilka ostatnich miesięcy PKP PLK nie udało się wyłonić wykonawcy
kompleksowego, zunifikowanego systemu informacji pasażerskiej na kilkuset dworcach w Polsce. Przetarg dotyczący jego budowy ma się pojawić po raz trzeci w najbliższych dniach.
Cała inwestycja w perony i układ torowy w Szczecinie Głównym warta jest 65 mln zł brutto. O korzyściach z niej płynących piszemy
tutaj.
Sześcioletnie nowoczesne urządzenia, tym razem związane ze sterowaniem ruchem kolejowym, PKP PLK zdemontowała także w Warszawie. O tej sytuacji pisaliśmy
tutaj.