Już teraz Koleje Mazowieckie poszukują operatora autobusowego, który latem swoimi pojazdami będzie w stanie zastąpić pociągi kursujące między Otwockiem a Pilawą, a także, w mniejszym zakresie, między Warszawą a Otwockiem. Dlaczego przedłużyły się prace torowe na linii 7 na tych odcinkach?
O tym, że pasażerowie będą musieli przełknąć niedogodności w poruszaniu się po aglomeracyjnym i podmiejskim odcinku linii 7 także w okresie letnim, pisaliśmy w tekście
„Komunikacja zastępcza z Otwocka do Pilawy także latem. KKZ również z Warszawy”. Już wówczas o przyczyny wydłużenia prac torowych pytaliśmy PKP Polskie Linie Kolejowe. Teraz otrzymaliśmy odpowiedź.
– Wykonawca musi likwidować ponad 70 nieprzewidzianych kolizji z nieujętą na mapach infrastrukturą podziemną. To konieczność przekładania m.in. kabli oraz instalacji gazowych. Prace zajmą więcej czasu niż pierwotnie planowano. Ponadto konieczne będą dodatkowe wzmocnienia gruntu i stabilizacja podłoża na odcinku Celestynów – Pilawa. Wykonanie tego zakresu prac jest niezbędne dla uzyskania wymaganych parametrów linii i utrzymania ruchu pociągów już bez dodatkowych prac – napisał Karol Jakubowski z biura prasowego PKP PLK. W związku z dodatkowym zakresem robót, przywrócenie jednotorowego ruchu pomiędzy Otwockiem a Pilawą zaplanowano we wrześniu.
Dlaczego jednak kolejowa komunikacja zastępcza będzie musiała być wprowadzona za pociągi między Józefowem a Otwockiem?
– W lipcu i sierpniu przez około miesiąc prowadzone będą prace związane z montażem rozjazdów w Otwocku od strony Warszawy. Łączy się to również z przebudową sieci trakcyjnej oraz układu torów. Prace zaplanowano w czasie, gdy zmiany dla pasażerów mogą być jak najmniej odczuwalne. W tym czasie pomiędzy Józefowem a Otwockiem zapewniona zostanie zastępcza komunikacja autobusowa – dodał przedstawiciel PKP PLK. Koleje Mazowieckie już zapowiedziały, że autobusy będą uruchamiane, w wielu przypadkach od samej Warszawy, ze względu na specyfikę linii.
Obecnie na odcinku Otwock – Pilawa budowane są nowe perony na 8 stacjach i przystankach osobowych, m.in. w Zabieżkach, Augustówce i Śródborowie. W Celestynowie układane są płyty peronowe i nawierzchnia peronów. Budowane są wiaty i przejście podziemne. Postępuje budowa dwóch torów na 25 km trasie z Otwocka do Pilawy oraz prace przy obiektach inżynieryjnych. Ułożone są już tory na odcinku około 20 km. Ustawiane są słupy trakcyjne.