Przebudowana trzy lata temu stacja Hajnówka, choć na zdjęciach prezentuje się bardzo efektownie, nie ma pełnej funkcjonalności. Teraz PKP PLK wybiera wykonawcę, który przebuduje przebudowaną stację.
Przedmiotem zamówienia jest dobudowa rozjazdów na st. Hajnówka, która ma na celu umożliwienie krzyżowania pociągów na linii kolejowej nr 52. Po zrealizowanej - ze kilkuletnim opóźnieniem - przez Torpol
przebudowie pociągi pasażerskie wróciły na tę linię w 2020 roku.
Dlaczego potrzebna jest ponowna przebudowa stacji? - Efektem prac planowanych na stacji w Hajnówce będzie usprawnienie ruchu pociągów. Zabudowa dwóch dodatkowych rozjazdów zapewni możliwość krzyżowania pociągów na linii kolejowej nr 52. W ramach inwestycji powstanie m.in. nowy peron nr 5 oraz zabudowane zostaną dodatkowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Dzięki temu zwiększą się możliwości przyjmowania długich składów dalekobieżnych - tłumaczy Tomasz Łotowski z zespołu prasowego PKP PLK
Dlaczego prac nie zaplanowano od razu, kiedy rewitalizowano linię? - Podstawowym założeniem modernizacji przeprowadzonej w latach 2017 – 2021 było przywrócenie możliwości kursowania pociągów na trasie Białystok – Bielsk Podlaski – Hajnówka, w tym rewitalizacja nieczynnej wcześniej linii kolejowej nr 52 Lewki – Hajnówka. W czerwcu 2021 r. na trasę powróciły pociągi dalekobieżne. Planowane obecnie prace usprawnią ruch składów dalekobieżnych przez stację Hajnówka i zapewnią jeszcze lepsze warunki podróżnym - odpowiada Łotowski. - Zrealizowany wcześniej projekt zakładał przywrócenie ruchu regionalnego, co było ujęte w studium wykonalności oraz miało wpływ na zakres i budżet tamtej inwestycji - dodaje.
Przedstawiciel PKP PLK nie informuje, jaki będzie wpływ ponownego rozkopania stacji na pasażerów. - Przebieg planowanych robót i ich wpływ na ruch pociągów uzależniony będzie od technologii prac przyjętej przez przyszłego wykonawcę. Terminy realizacji kolejnych etapów prac określi w harmonogramie wykonawca, do czego będzie zobowiązany umową - wyjaśnia i dodaje, że inwestycja jest przewidziana do realizacji w ramach Krajowego Planu Odbudowy, więc dokładne określenie terminów będzie więc możliwe po uzyskaniu finansowania. W projekcie umowy zatwierdzenie projektu wykonawczego przewidziano do 29 września br., natomiast zakończenie prac i odbiorów do 24 grudnia 2024 r.
Ponowna przebudowa stacji nie będzie tania - budżet PKP PLK na to zadanie to 40 513 506.30 złotych brutto. Dla porównania, cała rewitalizacja linii kosztowała kilka lat temu 88 mln zł netto. Wczoraj (22 czerwca) otwarto oferty. Zgłosiła się firma Balmora z Gdańska z ofertą wartą 39,8 mln zł i Intop z ofertą wartą 39,4 mln zł.