PKP PLK wycofała wniosek o podwyżkę stawek dostępu do infrastruktury. Prezes Urzędu Transportu Kolejowego umorzył postępowanie, w związku z czym stawki na przyszły rok pozostaną na obecnym poziomie.
O wycofaniu wniosku PKP PLK i wynikającym z tego umorzeniu postępowania UTK poinformował Jakub Majewski, prezes Fundacji Prokolej. - To dobra decyzja. Musimy jednak w końcu przestać rozmawiać o podwyżkach stawek i zacząć je obniżać - podkreślił Majewski w rozmowie z "Rynkiem Kolejowym".
Informacja jest o tyle zaskakująca, że jak wskazywała PKP PLK we wniosku, podwyżka
wynikała z wyroku Trybunału Sprawiedliwości w sprawie opłaty peronowej. Z drugiej strony, jak wskazywały organizacje branżowe, koszt utrzymania peronów
powinien zostać zrefundowany zarządcy infrastruktury w ramach dotacji z budżetu państwa. - Wiele krajów UE obniża stawki dostępu po to, by ratować przewozy zmniejszone pandemią i by zyskać narzędzia do przyspieszenie odbudowy przewozów, a zwłaszcza do powrotu pasażerów na kolej – wskazywało w liście do ministra infrastruktury Railway Business Forum.
Obniżenie stawek dostępu do torów ministerstwo
zapowiadało już kilkukrotnie. – Poszukujemy źródeł finansowania takich działań, ale nie jest to proste, bo również zarządca infrastruktury ma obniżone przychody -
powiedział niedawno wiceminister Andrzej Bittel.
Aktualizacja: Komunikat UTK
Prezes Urzędu Transportu Kolejowego umorzył postępowanie w sprawie zatwierdzenia projektu cennika PKP Polskich Linii Kolejowych na rozkład jazdy pociągów 2021/2022. Zarządca infrastruktury wycofały swój wniosek. Oznacza to, że opłaty będą na tym samym poziomie co w obecnym rozkładzie. - PKP PLK na kilka dni przed wydaniem przez Prezesa UTK decyzji w sprawie projektu cennika na rozkład jazdy pociągów 2021/2022, poinformowały o stosowaniu od 12 grudnia 2021 r. opłaty podstawowej i manewrowej na poziomie opłat obowiązujących w rozkładzie 2020/2021. PKP PLK wycofały również wniosek z 18 grudnia 2020 r. o zatwierdzenie projektu cennika w części dotyczącej sposobu ustalania stawki jednostkowej opłaty podstawowej i manewrowej na rozkład jazdy pociągów 2021/2022. Prezes UTK umorzył w całości postępowanie administracyjne w tej sprawie - informuje Urząd.
Na sieci zarządcy od 2018 r. obowiązują więc stawki zatwierdzone decyzją Prezesa UTK z dnia 22 sierpnia 2018 r. PKP PLK poinformowały również o zamiarze zaktualizowania Regulaminu sieci na rozkład jazdy pociągów 2021/2022 w zakresie cennika.