PKP PLK rozpoczęła przygotowania do realizacji tzw. kolejowego master planu dla Warszawy. Pierwszym postępowaniem jest opracowanie dokumentacji dla ponownej modernizacji linii Rail Baltica na odcinku Warszawa Wschodnia – Czyżew. Chodzi m.in. o rozbudowę odcinka z Wołomina do Tłuszcza z dwóch do czterech torów. W postępowaniu wpłynęło pięć ofert.
Modernizacja linii Rail Baltica napotyka w Polsce na liczne problemy, o których
wielokrotnie pisaliśmy. Trwa
przeprojektowywanie odcinka do granicy państwa, m.in. w związku z wnioskami Komisji Europejskiej. Na dwutorowo zamkniętym w 2014 roku odcinku Warszawa – Sadowne
wciąż nie osiągnięto zakładanych parametrów. Opóźnione są prace na
drugim odcinku Sadowne – Czyżew. Dla odcinka Czyżew – Białystok po raz kolejny przesunięto
wybór wykonawcy.
Dużym zaskoczeniem może być zatem ogłoszony w tym miesiącu przetarg PKP PLK na opracowanie dokumentacji przedprojektowej dla... kolejnej modernizacji linii nr 6 na odcinku Warszawa Wschodnia – Czyżew. Jak wyjaśnia Karol Jakubowski z biura prasowego spółki, postępowanie jest realizacją zapisów dokumentu programowego "Kierunki rozwoju sieci kolejowej w Warszawskim Węźle Kolejowym. Master Plan dla transportu kolejowego w aglomeracji warszawskiej".
Ogłoszono go na początku ubiegłego miesiąca.
– Celem projektu jest skrócenie czasu jazdy pociągów oraz poprawa przepustowości linii pomiędzy stacjami Warszawa Wschodnia – Czyżew i dalej w kierunku Białegostoku i państw nadbałtyckich (Rail Baltica). Inwestycja umożliwi oddzielenie ruchu dalekobieżnego od podmiejskiego na całym odcinku od Warszawy Wschodniej do Tłuszcza oraz wzrost bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym – informuje Jakubowski. Podpisanie umowy na opracowanie dokumentacji przedprojektowej planowane jest na początku 2020 r. Następnie planowane jest ogłoszenie przetargu i realizacja zadania w kolejnej perspektywie finansowej.
PKP PLK nie informuje, jakie dokładnie cele chce osiągnąć np. w zakresie liczby pociągów na godzinę. Jak czytamy w dokumentacji, wykonawca ma zdefiniować warianty inwestycyjne modernizacji lub budowy nowej infrastruktury, przy uwzględnieniu budowy nowej dwutorowej linii kolejowej Warszawa Wschodnia Osobowa – Warszawa Wileńska Marki – Zielonka (przedłużenie Linii nr 6) wzdłuż linii nr 21, budowy dodatkowej pary torów linii nr 6 na odcinku Wołomin Wschód – Tłuszcz, dobudowy dodatkowego toru lub dwóch (wariant) dla ruchu pociągów przyspieszonych na linii nr 21, dobudowy dodatkowych torów z krawędziami peronowymi na stacji Warszawa Wileńska. Do tego konieczne jest dostosowanie wszystkich stacji i przystanków do dodatkowych torów, rozwiązanie kolizji między potokami ruchu, budowa nowych lub korekta lokalizacji przystanków Warszawa Targówek, Warszawa Targówek Fabryczny, Warszawa Ząbki Łodygowa (Elsnerów). PLK zaznacza, że należy uwzględnić możliwość zagłębienia linii nr 21 pod poziom gruntu w celu umożliwienia perspektywicznego wydłużenia linii nr 21 w stronę centrum Warszawy (nowa podziemna linia średnicowa).
Mają zostać opracowane co najmniej cztery warianty: dla prowadzenia ruchu pasażerskiego z prędkością 160 km/h; z prędkością 200 km/h; od 200 km/h do 250 km/h; wariant autorski.
Aktualizacja: Jedna oferta w kosztorysie
Pod koniec sierpnia otwarto oferty w przetargu. Było ich pięć. Tylko jedna, złożona przez BBF mieści się w kosztorysie określonym na 4,059 mln zł brutto. Jej wartość to 3,793 mln żł brutto.