Towarowa nitka magistrali E30 pomiędzy Opolem a Wrocławiem jest przewidziana do modernizacji dopiero jako projekt rezerwowy KPK. Ma jednak szansę na modernizację – PLK ogłosiła przygotowanie dokumentacji w tym projekcie.
Otwarta na początku XX wieku linia, mająca przede wszystkim odciążyć linię 132 (magistrala E30) i węzeł opolski z części ruchu towarowego w najlepszym stanie technicznym jest na odcinku od Wrocławia do Jelcza-Laskowic.
Dopiero w 2014 roku, czyli tuż przed startem nowej perspektywy finansowej, PKP PLK przystąpiła do
przygotowania dokumentacji przedprojektowej dla linii kolejowej C-E30 nr 277 na odcinku Opole Groszowice – Jelcz-Laskowice – Wrocław Brochów. Wówczas przewidywano przeprowadzenie prac budowlanych w latach 2018-2020. Inwestycja trafiła jednak na
listę rezerwową Krajowego Programu Kolejowego. Inwestycja
nie została zgłoszona w III konkursie projektów CEF.
Teraz PLK ogłosiła przetarg na opracowanie projektu modernizacji oraz nadzór nad inwestycją, która obejmie oprócz całej linii 277 również linię nr 132 Bytom – Wrocław Główny na króciutkim odcinku od km 93,750 o km 94,508. Według założeń przetargu zwycięzca na projektowanie będzie miał 590 dni. Później PLK zakłada około 12 miesięcy na ogłoszenie i rozstrzygnięcie przetargu i 3 lata na prace torowe. Wartość zamówienia to nie więcej niż 25 mln złotych netto. PLK zastrzega, że może zlecić z tzw. wolnej ręki dodatkowe prace. Przeznacza na to jeszcze 7,5 mln złotych.
Rys. SIWZ
Realizacja zamówienia ma na celu osiągnięcie prędkości maksymalnej dla pociągów pasażerskich i towarowych na poziomie 100 km/h (z wyjątkiem odcinków linii, dla których obecnie prędkość jest wyższa). Dopuszczalny nacisk osi ma wynosić 221 kN, a maksymalna długość pociągów – 740 metrów.