Jak poinformował prezes PKP PLK Ireneusz Merchel, zarządca infrastruktury chce podpisać w tym roku kolejne umowy z wykonawcami. Duża część z nich była wstrzymana w oczekiwaniu na aktualizację Krajowego Programu Kolejowego.
Jak
informowała już kilka miesięcy temu PKP PLK, wartość podpisanych już umów na projekty i realizację inwestycji w ramach Krajowego Programu Kolejowego obejmuje 32 miliardy złotych. Od tego czasu PKP PLK znacznie zwolniła kontraktację nowych umów. Przyczyną były
znaczne przekroczenia kosztorysów przez wszystkich oferentów, w związku z czym potrzebna była aktualizacja Krajowego Programu Kolejowego, zawierającego kosztorysy inwestycji.
Po niedawnej
aktualizacji KPK przez rząd PKP PLK chce powrócić do podpisywania umów. Najważniejszym aspektem jest
program poprawy dostępu do portów, który ma zostać dofinansowany z funduszy unijnych (głównie CEF). PKP PLK wybrała wczoraj wykonawcę robót w Porcie Gdańsk (
piszemy o tym tutaj), w ciągu kilkunastu dni ma rozstrzygnąć kolejne przetargi.
Łącznie w tym roku zarządca infrastruktury chce podpisać umowy warte 15 miliardów złotych. Zdaniem prezesa PKP PLK, aktualne możliwości realizacyjne PKP PLK zarówno jeśli chodzi o potencjał firm wykonawczych, jak i dopuszczalne utrudnienia na sieci kolejowej, to ok. 10-12 miliardów złotych. Jak podkreślił, pomimo dwukrotnie większej liczby zamknięć torowych na początku roku nie spadła punktualność pociągów względem poprzedniego roku (choć przypomnijmy, że to
bardzo nisko położony punkt odniesienia).
PLK
przygotowuje dokumentacje i studia wykonalności w celu płynnego przejścia do realizacji kolejnej perspektywy unijnej. – Nie może się powtórzyć taka sytuacja jak w Krakowie, gdy prowadzone są jednocześnie prace na praktycznie wszystkich wylotach z węzła kolejowego – podkreślił Ireneusz Merchel.