Po uzyskaniu pozwolenia na budowę zarządca sieci kolejowej przygotowuje się do realizacji modernizacji trasy Łapy – Śniadowo – Łomża. Finansowana w ramach programu Kolej Plus inwestycja ma ruszyć w przyszłym roku. Wciąż nie ogłoszono jednak przetargu na wykonanie robót.
Jedną z najbardziej zaawansowanych w zakresie prac przygotowawczych inwestycji planowanych w ramach rządowego programu Kolej Plus jest modernizacja trasy z Łap do Łomży w województwie podlaskim. O ile pomiędzy Łapami a Śniadowem (linia nr 36) odbywa się ruch pasażerski, na odcinku Śniadowo – Łomża (linia 49) od lat nie kursują pociągi rozkładowe. Przedsięwzięcie ma więc pozwolić na przywrócenie dostępu do kolei regionalnej mieszkańcom tego 60-tysięcznego miasta po kilku dekadach przerwy.
Otwarcie trasy za pięć lat
W kwietniu informowaliśmy, że PLK uzyskały pozwolenie na budowę, dzięki czemu możliwy jest od strony formalnej start robót. Do ich faktycznego rozpoczęcia droga jest jednak długa, bo wciąż nie ogłoszono postępowania mającego wyłonić wykonawcę prac. – Etap uzgodnień został zakończony. Obecnie przygotowujemy się do ogłoszenia przetargu – zapewnia Tomasz Łotowski z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Pierwotnie planowano start procedury jeszcze w 2023 r. Choć nie ruszyła ona do dziś, poznaliśmy wstępny harmonogram remontu.
– Rozpoczęcie robót planowane jest w drugim kwartale 2025 r. – zapowiada nasz rozmówca. Zakończenie całej inwestycji ma zaś nastąpić w czwartym kwartale 2029 r., a więc w momencie, w którym powinna być finalizowana realizacja całego programu Kolej Plus. W ciągu czterech lat w pełni odbudowana ma zostać zdegradowana linia nr 49. Pomiędzy Łapami a Śniadowem prace obejmą natomiast odtworzenie infrastruktury pasażerskiej.
Zakres zmniejszony o elektryfikację
– Do realizacji wybrano wariant bez elektryfikacji – przypomina przedstawiciel PLK. Ma to wynikać ze wskazania go przez wnioskodawcę, a więc urząd marszałkowski, w studium planistyczno-prognostycznym. Pierwotnie rozważano również elektryfikację trasy, co znacząco podniosłoby koszty inwestycji.
Dodajmy, że sytuacja w Podlaskiem znacząco różni się od tej występującej w innych regionach. Niedawno PKP PLK podsumowały bowiem np. przygotowania do projektu obejmującego międzywojewódzki odcinek linii nr 25 Tomaszów Mazowiecki (łódzkie) – Skarżysko-Kamienna (świętokrzyskie). Wciąż trwają tam uzgodnienia dotyczące planowanych prac, a zakres przedsięwzięcia nie został szczegółowo ustalony.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.