Zarząd PKP PLK poinformował o planowanych terminach przywrócenia ruchu pociągów na liniach z Warszawy do Poznania i do Lublina. Opóźnia się ogłoszenie przetargu na modernizację stacji Warszawa Zachodnia.
Coraz więcej inwestycji kolejowych realizowanych przez PKP PLK
notuje półroczne i większe opóźnienia w stosunku do harmonogramu. Długą już, choć niekoniecznie kompletną listę opóźnionych projektów
można znaleźć tutaj. - Zdaję sobie sprawę, że inwestycje opóźnione o kilka miesięcy są najbardziej widoczne, ale mamy je pod kontrolą, są opracowywane programy naprawcze i chcemy wszystkie zrealizować w Krajowym Programie Kolejowym - zapewnił dziś prezes PKP PLK Ireneusz Merchel. Jak zapewnił, większość inwestycji realizowanych jest zgodnie z harmonogramem, a na podobnym etapie poprzedniej perspektywy unijnej opóźnienia realizacji wielu projektów były liczone nie w miesiącach, a latach.
Umowa na porty do połowy rokuJak zapowiedział prezes Merchel, jeżeli nie nastąpią nadzwyczajne okoliczności (np. odwołania w KIO), umowy na wykonanie
newralgicznych połączeń do portów zostaną podpisane do połowy roku. - Jesteśmy na końcowym etapie wyboru ofert - mówi prezes. Podpisanie umów będzie możliwe dzięki dokapitalizowaniu PKP PLK kwotą 1,8 mld złotych,
o czym pisaliśmy tutaj. Jak poinformował wiceminister Andrzej Bittel, decyzję o przyznaniu pieniędzy rada ministrów może podjąć już jutro (19 lutego).
W czerwcu powrót na E20, we wrześniu przejezdność na linii nr 7
Podczas czerwcowej korekty rozkładu jazdy pociągi mają wrócić na magistralę Warszawa - Poznań. PKP PLK nie chce podać czasu przejazdu, który w czerwcu 2019 roku
miał według zapowiedzi wynosić 2 godz. 20 minut ale nie jest możliwe, że uda się spełnić zapowiedzi. PLK ostrożnie informuje, że podróż ma być szybsza niż objazdem przez Inowrocław. - Musimy zdawać sobie sprawę, że to nie jest koniec umowy. To jest przywrócenie ruchu pociągów, ale umowy będą realizowane jeszcze przez półtora roku - zaznaczył Merchel przyznając, że oznacza to dalsze utrudnienia dla przewoźników i pasażerów.
Jeśli chodzi o toczoną chyba największymi problemami modernizację linii Warszawa - Lublin, PLK jest na ostatnim etapie wyłonienia wykonawców, którzy
zastąpią firmę Astaldi. - Założenie jest takie, że na koniec marca wykonawcy pojawią się na budowie, a od września chcemy przywrócić po jednym torze na wszystkich odcinkach pomiędzy Warszawa a Lublinem - poinformował członek zarządu PKP PLK Arnold Bresch. Jak informuje inwestor, wszyscy wykonawcy biorący udział w przetargu na dokończenie prac po Astaldi zadeklarowali sześciomiesięczny czas przywrócenia ruchu.
Warszawa Zachodnia: przetarg do końca roku Dokumentacja projektowa dla kolejnej bardzo ważnej inwestycji, czyli
przebudowy Warszawy Zachodniej jest na końcowym etapie przekazywania. - W momencie gdy dokumentacja zostanie w całości przekazana, przystąpimy do przygotowania opisu przedmiotu zamówienia - informuje Merchel dodając, że przetarg na roboty zostanie ogłoszony w ciągu kilku miesięcy - a na pewno do końca roku. To opóźnienie względem zapowiedzi z początku ubiegłego roku. Wówczas informowano, że przetarg zostanie ogłoszony do końca 2018 roku. Według tych planów,
prace budowlane miały się własnie zaczynać.
-
Linia średnicowa jest newralgiczna w skali kraju. Ta dokumentacja musi być dopracowana w najdrobniejszych szczegółach. Modyfikacji ulegają pewne założenia przyjęte w studium wykonalności z lat 2013-2014. - Chcemy mieć pewność, że po realizacji przez kilkadziesiąt lat nie będzie trzeba wchodzić z pracami na tą stację - wyjaśnił Merchel dodając, że wzięto też pod uwagę plany budowy połączenia z linią obwodową czy tzw. komponent kolejowy CPK.
Prezes Merchel powtórzył, że jeśli chodzi o modernizację warszawskiej linii średnicowej, to 1 mld złotych zapisany w Krajowym Programie Kolejowy wystarczy jedynie na prace przygotowawcze, dokumentację, przebudowę Warszawy Głównej, Gdańskiej i początek prac na Warszawie Zachodniej. Zdaniem prezesa, nigdy nie było deklaracji dotyczących zrealizowania robót na głównym odcinku Warszawa Wschodnia - Warszawa Zachodnia, w rzeczywistości jednak o wykonaniu przynajmniej modernizacji linii dalekobieżnej w obecnej perspektywie unijnej mówili w 2017 roku
zarówno przedstawiciele PKP PLK, jak i
ministrowie Jerzy Kwieciński i Andrzej Adamczyk. W
informacji prasowej PKP PLK ze stycznia 2018 roku znajdziemy jedynie informację, że rozpoczęcie przebudowy planowane jest w 2020 roku.