Zarządca infrastruktury potrzebuje dodatkowych prac przy projektowaniu tzw. Śląskiej Kolei Aglomeracyjnej. Pierwotnie nie uwzględniono tego, że Koleje Śląskie będą rozwijać bazę w Katowicach.
Sprawa Śląskiej Kolei Aglomeracyjnej stała się głośna kilka miesięcy temu, gdy okazało się, że projekt „Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E30 i E65) na obszarze Śląska, etap I: linia E65 na odc. Będzin – Katowice – Tychy – Czechowice-Dziedzice – Zebrzydowice” w konkursu CEF ma
zakres kwotowy zaledwie 111 milionów euro. To kilkanaście procent zapisanego w Krajowym Programie Kolejowym Projektu, który wcześniej wypadł z listy podstawowej i miał walczyć o dofinansowanie w ramach CEF.
Ministerstwo zapewniało, że projekt
został ograniczony nie przez MIB, a przez Komisję Europejską podczas oceny wniosków aplikacyjnych. Później, w odpowiedzi na interpelację jednego z parlamentarzystów, resort stwierdził, że winne są Koleje Śląskie, które w trakcie opracowywania dokumentacji projektowej
miały zdecydować o przeniesieniu swojego zaplecza w rejon stacji Katowice. Przewoźnik poinformował jednak „Rynek Kolejowy”, że
zgłaszał fakt najmu bazy przy ulicy Raciborskiej w lutym 2016 roku, czyli podczas trwania przetargu na dokumentację dla projektu. Ten przetarg, podzielony na cztery zadania (LOT–y), został ogłoszony w grudniu 2015 roku i rozstrzygnięty w marcu 2016 roku. Zmiany planów Kolei Śląskich w zamówieniu nie uwzględniono.
Zmiana układów torowych i połączenie zaplecza KŚ
Jak się okazuje,
zrealizowane już w dużej mierze plany Kolei Śląskich zostaną uwzględnione dopiero teraz. PLK ogłosiła bowiem przetarg na wykonanie prac projektowych, pozyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach i decyzji lokalizacyjnej dla odcinka Katowice Szopienice Płd. – Katowice Piotrowice na zakres wykraczający poza zapisy opisu przedmiotu zamówienia z LOT-u A wspomnianego kontraktu. Zamówienie obejmuje opracowanie Koncepcji Programowo-Przestrzennej, pozyskanie decyzji środowiskowych, wykonanie badań geologicznych uzupełniających, projektu budowlanego i wykonawczego dla zakresu rozszerzonego oraz materiałów przetargowych dla zakresu rozszerzonego, a także sprawowanie nadzorów autorskich – jako opcja. Okres obowiązywania umowy to 83 miesiące. Szacunkowa wartość zamówienia to 5 mln złotych. Przy wyborze wykonawcy PLK będzie kierować się ceną (75 %) terminem wykonania (5%) oraz doświadczeniem zespołu (20 %).
Jak informuje „Rynek Kolejowy” Jacek Karniewski z PKP PLK, dodatkowy przetarg wynika z konieczności uwzględnienia zagadnień związanych z rozwojem zaplecza Kolei Śląskich na stacji Katowice Grupa Zachód. – Zachodzi konieczność wykonania zakresu rozszerzonego, co wiąże się z pozyskaniem nowej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach i decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej. Stąd konieczność ogłoszenia przetargu na zakres wykraczający poza zapisy OPZ z LOT A – tłumaczy przedstawiciel spółki.
– Zakres nowej umowy będzie obejmował zmianę układów torowych na stacji Katowice (grupa Wschód i Zachód) i zapewnienie połączenia zaplecza Kolei Śląskich z wszystkimi peronami w stacji Katowice a także z nowymi torami odstawczymi od strony wschodniej i nowym peronem w stacji Katowice Ligota – dodaje Jacek Karniewski.
Realizacja najwcześniej po 2020 roku
Zakończenie projektów budowlanych na odcinku Katowice Szopienice Południowe – Katowice – Katowice Piotrowice ze względu na konieczność pozyskania nowych decyzji administracyjnych planowane jest w dopiero w I kwartale 2020 r. Dlatego realizacja robót budowlanych możliwa będzie po 2020 r. – jeśli zostanie zapewnione finansowanie dla tego przedsięwzięcia.
Jak pisaliśmy powyżej, projekt niestety nie otrzymał w całości
zapewnienia finansowania w III konkursie CEF. Na chwilę obecną finansowanie ma zapewniony krótki odcinek Most Wisła – Czechowice-Dziedzice – Zabrzeg. – Obecnie PKP Polskie Linie Kolejowe analizują możliwości pozyskania środków finansowych na realizację całości projektu w tej perspektywie finansowania – zapewnia przedstawiciel PLK.