Fot. Kubek Elektrowoz/ screen z youtubeŹródło: https://www.youtube.com/watch?v=iHDY6_WFJs4 9:05
Prezydent Jeleniej Góry Jerzy Łużniak i lokalni samorządowcy z powiatu jeleniogórskiego przerazili się wizją odcięcia miasta i regionu od kolei na okres remontu tunelu kolejowego między Janowicami Wielkimi a Wojanowem na linii kolejowej 274.
O planowanym okresie zamknięcia trzystumetrowego tunelu, znajdującego się ok. 7 kilometrów na zachód od miasta, prezydent Jeleniej Góry dowiedział się z korespondencji pomiędzy Kolejami Dolnośląskimi a PKP Polskimi Liniami Kolejowymi.
– Trwają rozmowy o tym, żeby na okres półtora roku zamknąć tunel w celu jego rewitalizacji, co oznacza w praktyce nie tylko niewyobrażalne problemy komunikacyjne w komunikacji Jeleniej Góry z Wrocławiem (...), ale także zrujnowanie wizerunku kolei i dewastację przyzwyczajeń pasażerów do kolei budowanych przez przeszło dekadę – powiedział Jerzy Łużniak, wyraźnie przerażony wizją remontu.
Ile potrwa zamknięcie linii 274?
W korespondencji z „Rynkiem Kolejowym” Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK potwierdza, że przebudowa tunelu pod Górą Tunelową, na odcinku Janowice Wielkie – Wojanów jest w przygotowaniu.
– Obecnie powstaje dokumentacja projektowa dla rewitalizacji dwutorowego tunelu kolejowego. W założeniach jest takie zaplanowanie robót, aby jak najlepiej utrzymać komunikację . Obecnie temat jest uzgadniany z przewoźnikami – napisał. Więcej światła na sprawę rzuca Bohdan Ząbek, z dolnośląskiego biura prasowego zarządcy infrastruktury.
– Przeprowadzić takiego remontu bez przerwania ruchu się nie da. Projekt zakłada prowadzenie prac przy zachowaniu maksymalnie długiego okresu przejezdności linii. Prace przy przebudowie sklepienia będą jednak wymagały jej zamknięcia. Okres ten planowany jest na sześć tygodni, a zapowiadany czas całej przebudowy wynosi 78 tygodni – powiedział dla portalu nj24.pl
Pociągi w tunelu będą mogły się minąć
Tunel po remoncie zyska wzmocnioną konstrukcję oraz będzie odnowiony. Głównym efekt prac ma być zwiększenie skrajni, czyli „poszerzenie” tunelu. Pozwoli to na równoczesny przejazd pociągów po obu torach, co obecnie nie jest możliwe i wydłuża czas przejazdu pociągów.
Wartość opracowywanej dokumentacji wynosi 1,3 mln zł (netto). Powstanie koncepcja, projekt budowlany i wykonawczy. Zadanie jest finansowane ze środków budżetowych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.