PKP Polskie Linie Kolejowe uruchomiły pierwszy w kraju system do wykrywania usterek pantografów – ważnych urządzeń lokomotyw elektrycznych oraz elektrycznych zespołów trakcyjnych. Pierwsze objęte kontrolą trasy to Warszawa – Katowice oraz podmiejska linia Warszawa – Grodzisk Mazowiecki.
PKP Polskie Linie Kolejowe wprowadziły nowoczesny system do wykrywania usterek pantografów – urządzeń umieszczonych na dachu lokomotyw elektrycznych, które służą do pobierania prądu z sieci trakcyjnej. Rocznie ponad 100 awarii sieci trakcyjnej powodowane jest przez zły stan techniczny odbieraków prądu. Uszkodzona siec trakcyjna może powodować utrudnienia dla podróżnych pociągów.
– Kontrola stanu technicznego pantografów w czasie rzeczywistym, nie tylko zwiększy niezawodność infrastruktury kolejowej, ale przede wszystkim ograniczy liczbę usterek sieci spowodowanych ich niewłaściwym stanem. Takie rozwiązanie znacznie usprawni ruch pociągów oraz ograniczy koszty utrzymania oraz liczbę uszkodzeń sieci trakcyjnej spowodowanych złym stanem pantografów – mówi Piotr Majerczak, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych.
System przetestowano już na linii Warszawa – Katowice (nr 1) oraz podmiejskiej linii Warszawa – Grodzisk Mazowiecki (447). Kolejne urządzenia planowane są do wdrożenia na najbardziej obciążonych odcinkach linii kolejowych, w miejscach, gdzie możliwa będzie zabudowa systemu.
Umieszczony obok toru zespół czujników – system DSAP (Detekcja Stanów Awarii Pantografów) zdiagnozuje w momencie przejazdu pociągu stan pantografu. Urządzenia pomiarowe wraz z oprogramowaniem stworzą trójwymiarowy model pantografu i automatycznie zlokalizują każde odchylenie od stanu wzorcowego. W przypadku niewłaściwego stanu pantografu zostaną wdrożone odpowiednie działania, jak zmiana uszkodzonego pantografu lub zatrzymanie pociągu, co ograniczy liczbę usterek sieci trakcyjnej. Raporty z monitoringów urządzeń będą przesyłane do centrów prowadzenia ruchu oraz przewoźników, a dzięki tym informacjom, możliwe będzie podjęcie działań w celu zapobiegnięcia uszkodzeniom sieci trakcyjnej przez niesprawne pantografy.
System został zabudowany przez Zakład Robót Komunikacyjnych – DOM w Poznaniu. Wartość prac to blisko 6,7 mln zł.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.