PKP Polskie Linie Kolejowe unieważniły postępowanie przetargowe na przebudowę towarowej obwodnicy Poznania, na którą miały wjechać pociągi pasażerskie. Powodem jest przegrany konkurs na dofinansowanie w ramach CEF. Spółka zapowiada start w kolejnym naborze.
PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały 6 września, że unieważniły
postępowanie przetargowe na opracowanie projektów wykonawczych i wykonanie robót budowlanych dla projektu pn.: „Prace na obwodnicy towarowej Poznania". Było to możliwe, bo w dokumencie przetargowym PLK zawarły możliwość unieważnienia przetargu, jeżeli środki publiczne, które zamawiający zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie całości lub części zamówienia, nie zostaną mu przyznane. Ryzyko składania ofert w takim przetargu ponosili wykonawcy.
Będzie start w kolejnym konkursieModernizacja towarowej obwodnicy Poznania i przystosowanie jej do przewozów pasażerskich było zapowiadane od wielu lat. Na
początku obecnego roku wreszcie udało się uruchomić wspomniane postępowanie przetargowe dotyczące właściwych prac budowlanych. Już wtedy spółka PKP PLK szacowała, że wartość inwestycji to około 1,5 miliarda złotych. Spółka zakładała współfinansowanie inwestycji z funduszu CEF, ale
mimo znacznych kwot, jakie uzyskały polskie projekty, wśród inwestycji zakwalifikowanych do dofinansowania zabrakło projektu dotyczącego towarowej obwodnicy stolicy Wielkopolski.
Teraz PKP PLK zapowiedziała, że projekt będzie ubiegał się o dofinasowanie w kolejnym konkursie unijnego instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Ogłoszenie kolejnego, II konkursu zaplanowane jest na przełomie września/października 2022 r., z przewidywanym terminem na złożenie aplikacji grudzień 2022 r./styczeń 2023 r. - Obecnie nie ma możliwości finansowania inwestycji ze środków własnych, jak również pozyskania środków na jego sfinansowanie z innych źródeł – podał zarządca infrastruktury.
Miasto zamawia projekt węzłów przesiadkowychCelem projektu jest przystosowanie linii do kolejowych połączeń aglomeracyjnych. Aktualnie linia wykorzystywana jest głównie do przewozu ładunków. Projekt dotyczy budowy łącznicy Poznań Strzeszyn – Poznań Piątkowo, co usprawni podróże w poznańskim węźle kolejowym. Planowana jest kompleksowa modernizacja m.in. ponad 70 km torów i sieci trakcyjnej. Umożliwić miało to jazdę pociągów pasażerskich z prędkością 100-120 km/h. Więcej na ten
pisaliśmy tutaj.
Zaledwie kilkanaście dni temu miasto Poznań
ogłosiło postępowanie przetargowe dotyczące opracowania pełnej dokumentacji projektowej dla kilku węzłów przesiadkowych, które mają powstać przy planowanych przystankach na kolejowej obwodnicy miasta. Chodzi o węzły Poznań Franowo, Poznań Kobylepole, Poznań Zieliniec oraz Poznań Piątkowo. Dokumentacja ma zostać wykonana do początku listopada przyszłego roku.