Zarządca infrastruktury zakończył finansowany z kasy Ministerstwa Obrony Narodowej remont linii 380 na 22-kilometrowym odcinku do Potoku. Tam od trasy odgałęzia się bocznica wojskowa. Po zakończeniu inwestycji pociągi towarowe mogą rozwijać prędkość do 60 km/godz.
W zeszłym tygodniu o
zakończeniu prac remontowych na linii 380 Jankowa Żagańska – Sanice poinformowało nas Ministerstwo Obrony Narodowej. Inwestycja toczyła się od 2016 r. i kosztowała resort – według przesłanego nam komunikatu – ok. 38 mln zł. Służby prasowe MON nie przekazały nam jednak żadnych szczegółów dotyczących przeprowadzonych robót, informując jedynie, że dane na ten temat mają charakter wrażliwy w kontekście obronności państwa.
Wymieniono 24 km torów i cztery rozjazdyNieco więcej o tej owianej aurą tajemnicy inwestycji mówi zarządca infrastruktury. Podstawową kwestią, którą rozstrzyga przekazane nam stanowisko PKP PLK, jest długość odcinka trasy, który został objęty pracami. – Roboty na linii kolejowej nr 380 Jankowa Żagańska – Sanice dotyczyły odcinka Jankowa Żagańska – Przewóz – stwierdza Bohdan Ząbek z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Oznacza to, że tor został odtworzony na odcinku 22 km. Nieremontowany odcinek Przewóz – Sanice ma długość 10 km.
Jaki był zakres inwestycji? – Wymieniono ok. 24 km torów i cztery rozjazdy oraz przeprowadzono rewitalizację 45 obiektów inżynieryjnych (w tym czrerech mostów) – wylicza przedstawiciel zarządcy infrastruktury. – Poziom bezpieczeństwa zwiększyły prace na skrzyżowaniach toru i drogi: naprawiono nawierzchnię na 30 przejazdach kolejowych. Ponadto wykonano odwodnienie, a także roboty z branż sterowania ruchem kolejowym i elektroenergetycznej – dodaje.
Ostateczny koszt robót przekroczył 40 mln złSpółka informuje, że wszystkie prace zakończyły się w zeszłym miesiącu. – Od 9 grudnia 2018 r. linia jest dostępna dla ruchu towarowego, dla pociągów jadących z prędkością do 60 km/godz. i o nacisku na oś do 196 kN – czytamy w przesłanym nam komunikacie. Zarządca infrastruktury wskazał nam też, że całkowity koszt inwestycji wyniósł 42,5 mln zł – to o 4,5 mln zł więcej, niż wyliczał MON.
Linia kolejowa do Sanic stanowiła dawniej element ciągu do leżącej dziś w granicach Niemiec Horki. Most graniczny na Nysie Łużyckiej został jednak rozebrany i po drugiej wojnie światowej obsługiwano jedynie fragment znajdujący się w granicach ówczesnej PRL. Niewielki ruch pasażerski funkcjonował do 1984 r. Ostatni rozkład jazdy przewidywał kursowanie tylko jednej pary połączeń w relacji Żagań – Wymiarki (to przystanek położony w 13. kilometrze linii nr 380).